När Apple lanserade App Store år 2008 innehöll butiken knappt 500 stycken olika applikationer. Nu finns cirka 5,5 miljoner stycken inräknat både App Store och Google Play. Under 2020 ökade köp av och i applikationer rejält i samband med att coronapandemin innebar perioder av karantän för stora delar av världen. Både Google och Apples applikationsbutiker slog försäljningsrekord, en trend som inte ser ut att stanna av än på ett tag.

Enligt statistik från App Annie har användare under andra kvartalet 2021 spenderat hela 34 miljarder USD, motsvarande cirka 290 miljarder kronor. Det slår förra kvartalets rekord med en ökning om 17 miljarder kronor. Användare spenderar mest i Apples App Store, motsvarande drygt 187 miljarder kronor. Google Play visar dock fortsatt tillväxt med en ökning om 20 procent jämfört med föregående år.

1-appannie-consumer-spend-q2-2021-v2-1024x601.png
1-appannie-downloads-q2-2021-1024x575.png
topappsworldwide-q1-2021-1024x577.png

En stor del andel spenderas i mobilspel av olika typer, där det enligt App Annie handlar om cirka 14 miljarder kronor per vecka. De mest populära spelen inkluderar Roblox och Supersonic Bridge Race, där det förstnämnda hamnar längst upp sett till intäkter. Rapporten noterar dock att det delvis handlar om att spelet funnits länge och därmed ackumulerat en betalande spelarbas över längre tid jämfört med andra titlar. Sett till alla kategorier toppar istället Tiktok, Youtube och Tinder.

Trots att användare spenderar mer pengar i App Store dominerar Google Play när det gäller antal nedladdningar. Där står Android-användare för ungefär 25 miljarder av alla nedladdade applikationer under årets andra kvartal, motsvarande cirka 70 procent. IOS-användare beräknas stå för knappt 8 miljarder. Bland de mest nedladdade applikationerna är sociala medier, likt Facebook och Instagram, samt applikationer för videokonferens som Zoom och Google Meet.

Brukar du spendera pengar på eller i applikationer? Vilka? Dela med dig i forumet!