Hoppa till innehållet

Rekordförsäljning för Apple – växer snabbt i Kina

Apple rapporterar en vinst över förväntan för fjärde kvartalet. Omsättningen landade på 111 miljarder dollar, cirka 920 miljarder kronor, särskilt driven av försäljningen i Kina. 

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto: Brooks Kraft

Nettointäkterna steg för Apple med 29 procent i fjärde kvartalet jämfört med samma period i fjol, rapporterar Financial Times och Bloomberg News.

”Vi kan inte vara mer nöjda med december-kvartalet och vi kan inte vara mer optimistiska över framtiden”, säger Luca Maestri, Apples finanschef till Financial Times.

Försäljningen steg i alla produktkategorier, men främst ökade Ipad med 41 procent följt av ”wearables” med 30 procent, där Airpods och Apple Watch ingår. Apple gav ingen prognos för det här kvartalet, men analytiker spår att det blir tuffare att hålla uppe den höga försäljningstakten och aktien sjönk med 3,5 procent efter rapporten, enligt Bloomberg News.

Intäkterna från Iphone-mobiler stod för 59 procent av totalen, men visade på en blygsammare tillväxttakt på 17 procent. Apple har där haft problem med leveranskedjan och lanseringen av 5g-kompatibla mobiler har försenats.

I geografi-området ”större Kina”, där Apple inräknar även Hongkong och Taiwan, rusade försäljningen med 57 procent till 21,3 miljarder dollar för kvartalet. 

Enligt vd:n Tim Cook har Kina visat att de är ”på vissa vis förbi covid”.

”De är tydligt i återhämtningsfasen. Detta kvartal, det finns fortfarande rapporter om vissa fall i vissa områden, och nedstängningar förekommer, men vi har inte sett det ge avtryck i vår affär än”, säger Tim Cook enligt Financial Times.

Även i andra områden ökade Apple som i Europa med 17 procent till 27,3 miljarder dollar och i Amerika med 12 procent till 46,3 miljarder dollar.

 

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera