Redan i juli varnade Apples finanschef Luca Maestri att Iphone skulle bli ”några veckor sen” i år jämfört med tidigare år. Detta på grund av coronapandemins effekter på kedjan av underleverantörer.
Enligt ihärdiga rykten kommer bolaget därför inte ens att visa upp vad som komma skall i telefonlinjen vid sitt årliga september-event under tisdagskvällen.
Men att Apple ändå står fast att hålla en presentation kan också tolkas som ett tecken i tiden.
Fler och fler kunder behåller sina telefoner längre och marknaden är inte längre vad den varit – inte ens för Apple. Omsättningen för Iphone är ned med 16 procent på fem år, rapporterar Financial times.
Läs mer: Samsungs nya flaggskepp dyrast på marknaden: ”Telefonens Patek Philippe”
I reda pengar är det fortfarande Apples bäst säljande produkt, men procentuellt sett står Iphone bara för 44 procent av Apples omsättning (det senaste kvartalet), att jämföra med 63 procent för fem år sedan.
Istället har ”kringprodukterna” blivit viktigare och tiden verkar nu mogen att låta en av dessa spela huvudrollen. Enligt rykten är det Apple Watch som hamnar i fokus under tisdagskvällen.
Apple Watch och Airpods, Apples trådlösa hörlurar, har som gemensam produktkategori växt till 6,45 miljarder dollar i omsättning de senaste fem åren. Det är upp 144 procent under samma period som Iphone backat 16 procent.
Enligt analysfirman Canalys säljer Apple 49 par Airpods och 14 Apple Watch per 100 Iphones, rapporterar Financial Times.
Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple
Förutom en ny Apple Watch spår amerikanska medier – med hänvisning till olika källor – att en ny lättvikts-Ipad kan vara på gång, stöpt i samma form som Ipad pro som lanserades tidigare i år.
Exakt vad som är de tekniska nyheterna i de två nya lanseringarna är okänt. Det hetaste ryktet är att nästa modell av klockan, den sjätte i ordningen, kommer att kunna läsa av användarens syresättning i blodet.