Hoppa till innehållet

Spotify stödjer Epic Games krig mot Apple

Spotify ger sitt stöd till Epic Games flerfrontskrig mot Apples monopol på betalningar i App Store. Båda bolag har den kinesiska techjätten Tencent som storägare – ett bolag som idag är mäktigast på världens spelmarknad.

Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.
Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.

Epic Games attack på Apple har redan utvecklats till ett välkoordinerat flerfrontskrig som kan skaka om marknaden ordentligt bland världens börsnoterade spel- och techbolag. Det amerikanska spelbolaget – som står bakom succéspelet Fortnite – uppges värderas till cirka 150 miljarder kronor och ägs till 40 procent av den kinesiska techjätten Tencent.

Under torsdagen införde Epic Games nya betalningssätt i sitt succéspel Fortnite. Användarna kunde då välja att köpa till utrustning i spelet som vanligt – via Apples App Store eller Google Play – eller direkt via Epic Games, och då till 20 procents rabatt.

Upplägget bröt mot villkoren – och Fortnite blev raskt utkastat från båda butiker. (Men det är bara inom Apples ekosystem som spelet försvinner helt.)

Fortnite har laddats ned över 133 miljoner gånger endast på Apples telefoner och surfplattor sedan mars 2018. Detta har genererat drygt 10 miljarder kronor i intäkter, enligt analysbolaget Sensor Tower, skriver New York Times. Apple tar 30 procent av detta. 

Men detta var bara första steget i Epic Games attack.

Inom några timmar, på torsdagskvällen svensk tid, hade Epic Games redan hunnit lämna in en 62 sidor lång stämning i en federal domstol i Kalifornien i vilken man krävde att Apples monopol på betalningar och distribution bryts.

Ovanpå detta gick Epic Games ut i sociala medier med en välproducerad pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” – med vilken Apple en gång utmanade IBM. I Epic Games version av reklamfilmen är det karaktärerna i Fortnite som utmanar Apples totalitära regim. Detta fick kampanjen #FreeFortnite att trenda på Twitter.

Kampanjen fick även stöd från Spotify som redan i mars 2019 anmälde Apple till EU-kommissionen med snarlika invändningar, något som fick EU-kommissionen att öppna utredningar i juni i år.

”Vi applåderar Epic Games beslut att ta ställning mot Apple och rikta strålkastarljuset mot Apples missbruk av dess dominerande ställning”, sa Spotifys talesperson Adam Grossberg i ett uttalande till nyhetstjänsten CNBC.

Spotifys börsvärde har på senaste klättrat till närmare 400 miljarder kronor - och Tencent äger drygt 9 procent av aktierna i bolaget.

Apple har gått ut och sagt att man ska jobba med Epic Games för att se till att Fortnite kan komma tillbaka till plattformen. Men mycket står på spel. Det troliga är att Epic Games - med Tencent i ryggen - vill ändra marknaden, inte bara förbättra vilkoren för Fortnite.

Apples börsvärde har stigit med 127 procent på ett år till smått ofattbara 1.932 miljarder dollar och värderingen bygger på framgångarna för iPhone och App Store. Hotas detta ekosystem faller börskursen. Det skulle drabba tiotusentals svenska småsparare. Bara på Avanza äger över 19.000 sparare aktien.

I förlängningen kan det hela utvecklas till en komplicerad kamp mellan amerikanska Apple och kinesiska Tencent.

Vid sidan av sitt ägande i bolag som Spotify och Universal Music beskrivs Tencent ofta som ”världens största spelbolag”. Man äger amerikanska Riot Games, med spelet ”League of Legends”, en majoritet av aktierna i finska Supercell, med succéspelet ”Clash of Clans”, och 40 procent av Epic Games, med Fortnite. Tencent är även är minoritetsägare i många andra börsnoterade speljättar, bland annat svenska Paradox med ett marknadsvärde på 24 miljarder kronor. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera