Jan Erik Solem är en av Skånes mest omskrivna it-entreprenörer internationellt, sedan han 2010 sålde sitt förra bolag Polar Rose till Apple under stort hemlighetsmakeri.
Nu ser han ut att göra om bedriften, sedan han i en bloggpost på torsdagskvällen avslöjat att hans nuvarande bolag - det Malmöbaserade kartbolaget Mapillary – blir en del av Facebook och deras arbete med att skapa öppna karttjänster som bygger på maskininlärning och satellitbilder. Tjänsterna kan bland annat användas av småföretagare runt om i världen, skriver Solem i bloggen.
”Today, we’re excited to share that Mapillary has joined Facebook to be part of their open mapping efforts. As some of you know, Facebook is building tools and technology to improve maps through a combination of machine learning, satellite imagery and partnerships with mapping communities, as part of their mission to bring the world closer together. These maps power products like Facebook Marketplace that drive transactions for millions of small businesses, and supply vital data to humanitarian organizations around the world.”
Enligt inlägget innebär affären att Mapillary kan fokusera på att bygga karttjänster som är fritt tillgängliga för alla som vill använda dem, i stället för att som hittills behöva bygga en kommersiell affär för sin kartplattform.
Mapillarys teknik går i korthet ut på att samla in miljontals bilder från användare för att skapa 3D-versioner av stads- och trafikmiljöer som underlag för bland annat bolag som utvecklar karttjänster.
Bolaget har sedan tidigare bland annat ett samarbete med mjukvarujätten Amazon för att upptäcka och samla information om parkeringsplatser i USA, där kommuner och transportmyndigheter hör till kunderna.
Mapillary har enligt den senast kända uppgiften tagit in cirka 235 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Sequoia Capital, Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico, BMW, Samsung och Kinas största kartbolag Navinfo.
”Fullt upp här i dag,” kommenterar Jan Erik Solem via sms.