Hoppa till innehållet

Spotifys marknad ser ut att växa 25 procent trots krisen – men Apple knappar in

Konkurrensen om att bli störst inom digital musik blir allt hårdare. Svenska Spotify är fortfarande ohotad etta, men både Apple och Amazon vinner mark. Marknaden förväntas växa med 25 procent i år trots den ekonomiska osäkerheten.

Apples vd Tim Cook och Spotifys motsvarighet Daniel Ek.
Apples vd Tim Cook och Spotifys motsvarighet Daniel Ek.Foto: TT och Di.

Apple Music ökade antalet betalande prenumeranter med 36 procent i fjol, enligt analyshuset Counterpoint. Därmed växte man snabbare än branschen i stort som ökade med 31 procent.

Det innebär att de knappar in på marknadsledaren Spotify. Apple har nu 19 procent av abonnenterna, medan Spotify har 35 procent.

”Spotify behöll förstaplatsen tack vare reklamkampanjer som gratis Spotify Premium för tre månader, prissänkningar och ett fokus på exklusivt innehåll”, säger Abhilash Kumar, analytiker på Counterpoint, i en kommentar.

En tredje utmanare till Spotify är Amazon Music, som vid slutet av 2019 hade tagit en marknadsandel på 15 procent. 

”Techjättar som Amazon, Apple och Google har börjat fokusera på streamad musik och har tillräckligt stora kassor till förfogande gör att ge hård konkurrens till Spotify”, säger Abhilash Kumar.

Streamingmarknaden i stort växte med en tredjedel under 2019 och vid årsskiftet fanns 358 miljoner betalande prenumeranter i hela världen. 

Vad gäller intäkter på streamingmarknaden kan Apple tillgodoräkna sig 24 procent, medan Spotify har en andel på 31 procent.

Counterpoint förväntar sig att marknaden för streamad musik kommer att växa med 25 procent under 2020, trots de ekonomiska osäkerheterna i spåren av coronaviruset. 

Det skulle innebära att antalet människor som betalar för digital musik passerar 450 miljoner vid årets slut.

Läs mer: Spotifys coronahjälp: Ger bort upp till 100 miljoner till artister

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera