Apple Music ökade antalet betalande prenumeranter med 36 procent i fjol, enligt analyshuset Counterpoint. Därmed växte man snabbare än branschen i stort som ökade med 31 procent.
Det innebär att de knappar in på marknadsledaren Spotify. Apple har nu 19 procent av abonnenterna, medan Spotify har 35 procent.
”Spotify behöll förstaplatsen tack vare reklamkampanjer som gratis Spotify Premium för tre månader, prissänkningar och ett fokus på exklusivt innehåll”, säger Abhilash Kumar, analytiker på Counterpoint, i en kommentar.
En tredje utmanare till Spotify är Amazon Music, som vid slutet av 2019 hade tagit en marknadsandel på 15 procent.
”Techjättar som Amazon, Apple och Google har börjat fokusera på streamad musik och har tillräckligt stora kassor till förfogande gör att ge hård konkurrens till Spotify”, säger Abhilash Kumar.
Streamingmarknaden i stort växte med en tredjedel under 2019 och vid årsskiftet fanns 358 miljoner betalande prenumeranter i hela världen.
Vad gäller intäkter på streamingmarknaden kan Apple tillgodoräkna sig 24 procent, medan Spotify har en andel på 31 procent.
Counterpoint förväntar sig att marknaden för streamad musik kommer att växa med 25 procent under 2020, trots de ekonomiska osäkerheterna i spåren av coronaviruset.
Det skulle innebära att antalet människor som betalar för digital musik passerar 450 miljoner vid årets slut.
Läs mer: Spotifys coronahjälp: Ger bort upp till 100 miljoner till artister