Som de flesta säkert redan vet är popartisten Taylor Swift väldigt, väldigt populär. Tidigare i år körde hon tre totalt slutsålda konserter i Stockholm. En ny studie visar att dessa tre konserter inte bara genererade en turismekonomisk effekt på 848 miljoner kronor, vilket är betydligt mer än den tidigare prognosen på 471 miljoner kronor, utan att de även hade en betydande positiv inverkan på stockholmarnas upplevda mående samt gemenskap. I fem undersökningar på uppdrag av Handelshögskolan och Stockholm Business Region, ledda av lyckoprofessor Micael Dahlen vid Handelshögskolans Center for Wellbeing, Welfare och Happiness, har Taylor Swifts konserter i Stockholm använts för att undersöka hur stora evenemang kan påverka en hel stads välbefinnande. De initiala resultaten från studien visar att Taylor Swifts konserter ökade lyckan hos Stockholms invånare såväl inför som efter artistens Sverigebesök, jämfört med övriga Sverige. Skillnaden var dessutom större efter evenemanget, vilket visar på en tydlig eventeffekt. Enligt studien skulle Sverige under denna period toppa den ansedda World Happiness Report som världens lyckligaste land om inte bara Stockholm utan hela landet hade upplevt en nivåhöjning av den här storleken. Konserterna bidrog också till en ökad känsla av gemenskap bland stockholmarna. Även de som inte deltog i konserterna påverkades positivt, särskilt om de kände någon som var där.