Hoppa till innehållet

Amazons musiktjänst knappar in på Spotify

Amazon Music har passerat 55 miljoner användare och börjar sakta närma sig rivalerna Spotify och Apple Music, rapporterar The Verge.

Foto: TT

Amazons musiktjänst går särskilt bra internationellt där antalet kunder mer än fördubblats i Frankrike, Italien, Spanien och Mexiko. I Tyskland, Storbritannien och Japan har tillväxten varit på nästan 50 procent mätt på årsbasis. Samma procenttillväxt gäller även hemma i USA.

Enligt The Verge har Amazon något som skiljer bolagets musiktjänst åt från Spotify och Apple Music - mångsidighet.

Musikerbjudandena från Amazon Music kommer i flera paket med olika prisklasser. Exempel är  Music HD, Music Unlimited, Music for Prime och annonssponsrad Amazon Music. Vanliga musiktjänster brukar oftast bara erbjuda två alternativ, antingen en gratis version eller en på prenumeration. 

Spotify hade 113 miljoner betalande kunder per september 2019, medan Apple Music uppgett sig ha över 60 miljoner användare.

( Finwire / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera