Hoppa till innehållet

Spotifys svar: ”EU visar att Apples beteende är olagligt”

EU:s jättelika böter mot Apple är en seger för Spotify.
”Europeiska kommissionen visar nu tydligt att Apples beteende som begränsar kommunikation till konsumenter är olagligt”, skriver den svenska streamingjätten.

Rivaler i streamingeran: Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook.
Rivaler i streamingeran: Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook.

Tidigare under måndagen meddelade EU:s konkurrensansvariga Margrethe Vestager att EU-kommissionen bötfäller techjätten Apple för konkurrensbrott på marknaden för strömmad musik. 

Böterna uppgår till 1,84 miljarder euro – närmare 20 miljarder svenska kronor. Det är klart högre än de 500 miljoner euro som det spekulerats om på förhand

Det är första gången som teknikjätten straffats för att ha brutit mot EU-lag. 

Kommissionens utredning har pågått sedan 2021, efter att Apple två år tidigare anmälts av Spotify.

”Dagens beslut markerar ett viktigt ögonblick i kampen för ett öppnare internet för konsumenterna”, skriver Spotify i en kommentar. 

Man fortsätter:

”Europeiska kommissionen visar nu tydligt att Apples beteende som begränsar kommunikation till konsumenter är olagligt. Beslutet sänder en kraftfull signal – inget företag, inte ens ett monopol som Apple, kan utöva makt för att kontrollera hur andra företag interagerar med sina kunder.”

Men Spotify vill se mer från EU.

”Även om vi uppskattar att EU tar upp detta viktiga fall, vet vi också att detaljerna har betydelse. Apple har rutinmässigt trotsat lagar och domstolsbeslut på andra marknader. Så vi ser fram emot nästa steg som förhoppningsvis tydligt och slutgiltigt kommer att ta itu med Apples långvariga orättvisa metoder”, skriver man. 

Grunden till bråket är bland annat Apples betalmodell, vilken innebär att jätten tar betalt för sålda digitala varor som sker genom deras system i appar, så kallat ”in app purchase”. Ett system som inte går att byta ut till en konkurrerande betallösning.

Modellen innebär att Spotify genom åren hade behövt betala mellan 30 och 15 procent (30 procent första året, 15 procent efterföljande år) av alla prenumerationsintäkter från kunder som skaffat premiumkonto genom appen. Att Spotify inte betalat hänger samman med att man avstått från att kommunicera sina erbjudanden, och ta betalt för dem i Apples butiksmiljö.

”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler”, sa Spotifys chefsjurist Horacio Gutierrez till Di 2020.

I sitt framträdande tryckte dock Margrethe Vestareger mest på en tidigare Apple-regel om att utvecklare inte tilläts kommunicera säljbudskap genom appen, som budskapet ifråga innebar handlade om att ta betalt utanför Apples betalsystem. En regel som Apple delvis avskaffade i oktober 2022.

Apple svarade efter EU-beskedet på måndagen att Spotify vuxit snabbare än marknaden tack vare att de finns i Iphone. De har dessutom inte tagit betalt via appen, och därmed inte betalat någonting till Apple genom åren. ”Några som helst bevis” för att Apple skadat kunder eller hindrat konkurrens menar jätten att de inte presenterats med i EU-processen.

”I grund och botten handlar Spotifys klagomål om att försöka få obegränsad tillgång till alla Apples verktyg utan att betala något för värdet som Apple tillhandahåller”, sa en representant för Apple under ett möte med media i mitten av februari, då bolaget först kommenterade den stundande EU-domen.

Apple kommer enligt Financial Times att överklaga, vilket borgar för en flera år lång process i EU-domstol. 

När Spotifys strreamingtjänst lanserades 2008 dominerades marknaden för laglig, digital musik-distribution av Apple, med sin Itunes-butik och musikspelaren Ipod. Länge tävlade svenskarna med den amerikanska teknikjätten, genom sin app i bolagets App Store.

Konkurrensen hårdnade ytterligare sommaren 2015, när Apple gick från att sälja nedladdningar av enskilda låtar på Itunes, till att streama musik via tjänsten Apple Music. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera