Hoppa till innehållet

Daniel Ek till attack mot Apple: ”Utpressning”

EU-kommissionen är redo att vidta ”kraftfulla åtgärder” mot bolag som inte presenterat tillräckligt bra förslag för att följa den nya lagen Digital Markets Act. 

Det skriver kommissionären Thierry Breton i en kommentar till Di efter att Spotify kallat Apples planerade ändringar för en skenmanöver, som i själva verket utgör utpressning.  

Foto: Joey Abrait

Apple meddelade i veckan att man gör stora förändringar i sina telefoner för att följa EU:s nya lag ”Digital Markets Act”, som klassar operativsystemet IOS och App Store som så kallade ”grindvaktstjänster”. 

Bland annat kommer man tillåta alternativa appbutiker i Iphone och ändra sina betalprocesser, vilket bland andra Spotify krävt. Men samtidigt som man sänker avgiften för de som använder Apples egen appstore så introducerar bolaget en ny grundavgift på 0,5 eurocent, motsvarande 5,7 kronor, för varje ”ny årlig appinstallation” på en Iphone.

Den kommer bara gälla bolag som har fler än 1 miljon årliga installationer, men kommer enligt Daniel Ek att bli så hög att den i praktiken tvingar företag att använda det gamla systemet. 

”Det här är utpressning, helt enkelt”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

Enligt Daniel Ek skulle avgiften leda till en tiofaldig ökning av Spotifys kostnader för att skaffa nya kunder, om man väljer att använda en annan appbutik, vilket skulle göra det omöjligt för bolaget att bedriva en lönsam verksamhet. 

”Så vårt enda alternativ är att hålla fast vid status quo. Precis det som vi har kämpat emot i fem år”, skriver han.

Spotify skriver att det nu är upp till EU-kommissionen att bestämma om man kommer gå vidare i arbetet med att ta tag i de stora techbolagens maktmissbruk.

”Genom att uppfinna ett nytt skattesystem för att ersätta det gamla, hånar Apple lagens anda och de lagstiftare som skrev den. Jag hoppas verkligen att EU ser det här för precis vad det är och står fast, och inte låter deras arbete genom åren vara förgäves. Världens ögon är på er”, skriver Daniel Ek. 

Thierry Breton, EU-kommissionär med ansvar för den inre marknaden, skriver i en kommentar till Di att kommissionen kommer bedöma svaren från berörda bolag efter att ”Digital Markets Act” har trätt i kraft. 

”Från och med den 7 mars kommer vi att bedöma företagens förslag, och feedback från tredje part. Om de föreslagna lösningarna inte är tillräckligt bra kommer vi utan tvekan att vidta kraftfulla åtgärder”, skriver han. 

Spotify har i flera års tid kritiserat Apple för att bedriva konkurrenshämmande verksamhet. Deras appbutik Appstore, som är det enda alternativet om Iphone-användare vill ladda ned program till sin telefon, har länge tagit ut en provision på uppemot 30 procent.

Bolaget hade satt sina förhoppningar till ”Digital Markets Act”, och meddelade tidigare i veckan att man från och med mars kommer kunna lista olika prenumerationsalternativ, priser och rabatterade erbjudanden direkt i appen. 

Men efter Apples besked säger Spotify nu att ”den framtiden är mindre tydlig”.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera