Apple meddelade i veckan att man gör stora förändringar i sina telefoner för att följa EU:s nya lag ”Digital Markets Act”, som klassar operativsystemet IOS och App Store som så kallade ”grindvaktstjänster”.
Bland annat kommer man tillåta alternativa appbutiker i Iphone och ändra sina betalprocesser, vilket bland andra Spotify krävt. Men samtidigt som man sänker avgiften för de som använder Apples egen appstore så introducerar bolaget en ny grundavgift på 0,5 eurocent, motsvarande 5,7 kronor, för varje ”ny årlig appinstallation” på en Iphone.
Den kommer bara gälla bolag som har fler än 1 miljon årliga installationer, men kommer enligt Daniel Ek att bli så hög att den i praktiken tvingar företag att använda det gamla systemet.
”Det här är utpressning, helt enkelt”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.
Enligt Daniel Ek skulle avgiften leda till en tiofaldig ökning av Spotifys kostnader för att skaffa nya kunder, om man väljer att använda en annan appbutik, vilket skulle göra det omöjligt för bolaget att bedriva en lönsam verksamhet.
”Så vårt enda alternativ är att hålla fast vid status quo. Precis det som vi har kämpat emot i fem år”, skriver han.
Spotify skriver att det nu är upp till EU-kommissionen att bestämma om man kommer gå vidare i arbetet med att ta tag i de stora techbolagens maktmissbruk.
”Genom att uppfinna ett nytt skattesystem för att ersätta det gamla, hånar Apple lagens anda och de lagstiftare som skrev den. Jag hoppas verkligen att EU ser det här för precis vad det är och står fast, och inte låter deras arbete genom åren vara förgäves. Världens ögon är på er”, skriver Daniel Ek.
Thierry Breton, EU-kommissionär med ansvar för den inre marknaden, skriver i en kommentar till Di att kommissionen kommer bedöma svaren från berörda bolag efter att ”Digital Markets Act” har trätt i kraft.
”Från och med den 7 mars kommer vi att bedöma företagens förslag, och feedback från tredje part. Om de föreslagna lösningarna inte är tillräckligt bra kommer vi utan tvekan att vidta kraftfulla åtgärder”, skriver han.
Spotify har i flera års tid kritiserat Apple för att bedriva konkurrenshämmande verksamhet. Deras appbutik Appstore, som är det enda alternativet om Iphone-användare vill ladda ned program till sin telefon, har länge tagit ut en provision på uppemot 30 procent.
Bolaget hade satt sina förhoppningar till ”Digital Markets Act”, och meddelade tidigare i veckan att man från och med mars kommer kunna lista olika prenumerationsalternativ, priser och rabatterade erbjudanden direkt i appen.
Men efter Apples besked säger Spotify nu att ”den framtiden är mindre tydlig”.