Hoppa till innehållet

Spotify, Netflix och Youtube nobbar Apples Vision Pro

Teknikjätten Apple har sålt mellan 160.000 och 180.000 Vision Pro-headset under den första förbeställningshelgen, enligt analytikern Ming-Chi Kuo. Men jättarna Netflix, Spotify och Youtube ser ut att ge tekniken kalla handen. 

Produktsläppet av Vision Pro är det första i en ny kategori för Apple sedan 2015, då klockan Apple Watch lanserades.
Produktsläppet av Vision Pro är det första i en ny kategori för Apple sedan 2015, då klockan Apple Watch lanserades.Foto: Press

Apple beskriver Vision Pro som en rumslig dator, som blandar digitalt innehåll med den fysiska världen. Headsetet går nu att förbokas, och släpps på den amerikanska marknaden den 2 februari. 

I dagarna har Netflix så väl som Youtube och Spotify meddelat att man inte kommer utveckla appar för Apples nya produktkategori, rapporterar Bloomberg News. Youtube kommer inte heller göra den befintliga Ipad-appen tillgänglig för Vision Pro-användare. De tre företagen hänvisar istället till webb-versionerna av sina strömningstjänster. 

Apple har fått kritik för de avgifter man tar ut vid köp från företag som finns i App Store, den så kallade ”Apple-skatten”. Efter ett domslut införde Apple nyligen en annan avgift på köp som görs på företags egna sidor, vilket fått Spotify att protestera.

Disney plus, Max och Amazon Prime finns bland de företag som gör sitt innehåll tillgängligt via appar i Vision Pro. 

Hittills har mellan 160.000 och 180.000 Vision Pro sålts, enligt den välkände Apple-analytikern Ming-Chi Kuo. Han säger att det inte borde vara någon utmaning för Apple att sälja 500.000 headset i år, men påpekar att efterfrågan inte är garanterad givet att Vision Pro fortfarande är en mycket nischad produkt. Det rapporterar Mac Rumors. Vision Pro kostar från 3.499 dollar vilket motsvarar cirka 35.800 kronor. 

Läs mer: Apple öppnar ny prestigebutik i Stockholm 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera