Apple gick på de flesta punkter segrande ur striden med Epic Games i USA, men på en punkt dömde domaren till Epics fördel: Apple får inte hindra App Store-utvecklare att länka till sina egna webbplatser för köp. Nu har det blivit dags att genomföra förändringen.

Företaget har tidigare tvingats till samma ändring först i Nederländerna där det bara gäller dejtingapplikationer och senare i Sydkorea där det gäller samtliga applikationer. I båda fallen går Apples lösning ut på att utvecklare som vill utnyttja det begär en särskild rättighet till sina applikationer, som gör att de klarar App Store-granskningen utan att refuseras.

Apple tar sedan ut en provision på alla köp som görs via länkar från applikationerna på 27 procent. Utvecklare får alltså 10 procent rabatt på den vanliga 30-procentiga provisionen. De tre procentenheterna ska täcka avgifter för kortbetalning, bedrägerier och annat som Apple normalt sköter.

Spotify och Epic ogillar läget

Det här har fått två av företagets största kritiker att gå i taket. Epics vd Tim Sweeney skriver på Twitter att Apple har ”infört en konkurrensvidrig 27-procentig skatt på webbköp” och att det är omöjligt att erbjuda lägre pris utanför App Store om de måste betala i genomsnitt 3–6 procent till en extern betalningsförmedlare och sedan 27 procent till Apple.

Tim Sweeney kritiserar också själva länkarna, som måste placeras i en avskild sektion av applikationerna och inte får ligga intill olika saker som kan köpas. De får heller inte länka direkt till själva köpet med automatisk kontoautentisering, så användare måste själva logga in varje gång.

Spotify är också kritiskt. Den svenska streamingjättens talesperson Jeanne Moran säger till The Verge att Apples ändringar går stick i stäv med domstolens krav på ökad konkurrens och valfrihet för konsumenter. Hon säger också att Apple ”inte skyr några medel i kampen för att skydda vinsterna företaget tar ut på bekostnad av utvecklare och konsumenter i sitt App Store-monopol”. Spotify hoppas att EU-kommissionen kommer hindra Apple att införa liknande ändringar i EU.

Organisationen Coalition for App Fairness, som Spotify och Epic var med och grundade, säger att Apples ändringar inte på något sätt bidrar till att ge konsumenter större valfrihet eller lägre priser på köp i applikationer, och de ”injicerar ingen konkurrens i Apples inhägnade trädgård”.