Hoppa till innehållet

Apple öppnar ny prestigebutik i Stockholm

Apple har tecknat ett nytt hyresavtal om en butik i Stockholmsområdet – och den öppnar redan i år.

Detta sex år efter att bolaget fick skrota planerna på en flaggskeppslokal i Kungsträdgården.
Apple beskriver den nya butiken som en ”otrolig ny butikslokal” i ett uttalande till Di.

Tim Cook är Apples vd.
Tim Cook är Apples vd.Foto: Noah Berger och Rafiq Maqbool

Efter att planerna på en butik i centrala Stockholm gick i stöpet 2018 har Apple av allt att döma letat efter alternativ. Nu står det klart att bolaget väljer Mall of Scandinavia som sitt nya hem i Stockholm.

Bolaget har i dag två fysiska butiker i Skåne – i Väla Centrum i Helsingborg och i varuhuset Emporia i Malmö – och en i Täby Centrum norr om Stockholm.

”Vi är spända av förväntan över att öppna en otrolig ny butikslokal i Mall of Scandinavia senare i år. Medan vi förbereder öppnandet kommer vi inte att förnya vårt hyresavtal i Väla Centrum”, skriver Apple i ett uttalande och utvecklar: 

”Vi kommer att fortsätta stötta våra kunder genom andra svenska butiker och via onlinebutiken. Alla våra anställda kommer att erbjudas möjligheter att arbeta i butiken i Mall of Scandinavia eller andra Applebutiker.”

En rendering av hur butiken i Mall of Scandinavia förväntas se ut.
En rendering av hur butiken i Mall of Scandinavia förväntas se ut.Foto: Apple

Detaljerna om den nya lokalen i Mall of Scandinavia är än så länge sparsmakade. Att döma av bolagets första rendering (se ovan) är det en mer modern design än nuvarande svenska butiker, men är samtidigt mer återhållsam än flera av de fristående flaggskeppsbutiker som Apple gjort sig kända för runt om i världen.

Apple öppnade sin första fysiska butik i Sverige 2012, i just Täby Centrum, och den digitala butiken 1998. Totalt har Apple 377 anställda i Sverige.

Apple sålde tomten i Kungsträdgården 2022 och så sent som i förra veckan stod det klart att hyresgästen – restaurangen ”Thank God it's Friday” – inte kommer att förlänga sitt avtal efter att ägaren, finansmannen Jakob Johansson, tredubblat hyran.

Läs mer: Tim Cook i intervju med Di: ”Det här är ett centrum för innovation och hållbarhet”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera