Apple har släppt datum och prislapp för Vision Pro
Det som beskrivs som Apples största lansering sedan 2015 har nu fått en prislapp. Vision Pro, ett headset som gör att användare kan styra en virtuell verklighet med ögon, händer och röst, kommer att kosta närmare 36.000 kronor när det släpps i USA om en knapp månad.
Monika Nilsson Lysell
Text
På måndagen gick Apple ut med mer information om Vision Pro, det headset som presenterades sommaren 2023. Vision Pro kommer vara tillgängligt på den amerikanska marknaden från och med 2 februari, och kosta 3.499 dollar vilket motsvarar cirka 35.800 kronor. Apple steg på börsen efter beskedet.
Apples vd Tim Cook beskriver Vision Pro som ”den mest avancerade hemelektronikenhet som någonsin skapats”.
Produktsläppet är det första i en ny kategori för Apple sedan 2015, då klockan Apple Watch lanserades, men förväntas inte bli någon försäljningssuccé på kort sikt enligt Financial Times. Under 2024 kan Vision Pro generera intäkter på 1,4 miljarder dollar, enligt en analytiker på UBS som uttalar sig till CNBC.
Vision Pro kan bland annat användas för att titta på film och serier, för videosamtal och spel. Apple har inte kommenterat om och i så fall när Vision Pro kan bli tillgänglig på andra marknader.
Metas headset Quest 3 säljs för från knappt 7.000 kronor på den svenska marknaden.
Innehåll från Publicis SapientAnnons
Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran
Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.
Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.
– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.
Första stegen mot AI-integration
Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.
– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.
Utmaningar och lösningar
Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system.
– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik.
Skalning av AI i företagsmiljö
En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt.
– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter:
– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.
Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar:
– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev