Hoppa till innehållet

Tim Cook: ”Det här är ett centrum för innovation och för hållbarhet”

KÖPENHAMN. Tim Cook är på charmturné i Europa. Efter stopp i både Madrid och Bryssel landade Apple-chefen i Köpenhamn för att diskutera sitt nya favoritämne; hållbarhet.

Och det var en märkbart upprymd Tim Cook som träffade Di efter sin rundtur.

”I slutänden skapar vi bara verktyg som ger andra människor möjligheter”, säger han.

Svenska syskonen Berfin Roza Mert och Suwar Mert, som står bakom appen Bower, träffade Apples vd Tim Cook och Apples hållbarhetschef Lisa Jackson.
Svenska syskonen Berfin Roza Mert och Suwar Mert, som står bakom appen Bower, träffade Apples vd Tim Cook och Apples hållbarhetschef Lisa Jackson.Foto: Henrik Ek

Senast Tim Cook var på officiellt besök i Norden var 2017, då i Hudiksvall för ett besök på Iggesund Paperboard – den anläggning som under flera års tid försett Apple med miljövänlig kartong till Ipad-förpackningar.

Den gången sa Applechefen att svensk innovation på hållbarhetsområdet spelade ”i en egen liga”.

Sedan dess har en pandemi ansträngt många initiativ, liksom inflation och krigsutbrott.

”Men jag står fast vid det uttalandet även i dag. Det här är ett centrum för innovation och för hållbarhet. Det europeiska sinnet korsar verkligheten vi lever i, vilket leder till innovation”, sa Tim Cook när Di fick en pratstund.

Han och hans hållbarhetschef Lisa Jackson kom till Köpenhamn för att bland annat träffa utvalda utvecklare av tjänster på hållbarhetsområdet. Bland dem det svenska syskonparet Suwar Mert och Berfin Roza Mert som skapat återvinningsappen Bower.

Mette Lykke, vd för danskgrundade Too Good To Go, i samtal med Apples vd Tim Cook.
Mette Lykke, vd för danskgrundade Too Good To Go, i samtal med Apples vd Tim Cook.Foto: Henrik Ek

Även danskgrundade Too Good To Go, med vd:n Mette Lykke, hade valts ut som en av fyra att presentera sin app för Appletopparna.

Läs mer: Sålde app för 85 miljoner dollar – nu leder hon matsvinnsuccé

Och det var en nyfiken Tim Cook som cirkulerade runt bland borden. 

”Det värmer mitt hjärta att se dem. De gör skillnad i världen samtidigt som de gör en affär av det. Du hörde att de hittar sätt att motivera användaren att göra bra saker. Om det så är kostnadsbesparingar eller ett poängsystem (som i fallet Bower, Di:s anm.). Det är otroligt inspirerande att höra.”

Det är dock ett annat ekonomiskt läge för många utvecklare i dag. Många är startups med små budgetar i en miljö där riskkapital inte flödar lika fritt som tidigare. Men Tim Cook poängterar snarare att han ser att bolagen drar nytta av Apples teknik och tjänster för att nå ut.

”Jag hör inte så mycket av det (de tuffare tiderna, Di:s anm.). I dag pratades det mer om att de vill expandera. De har börjat lokalt eftersom det finns en tydligt hållbarhetstänk här, men vill de vidare. Jag tycker att Appstore (bolagets appbutik, Di:s anm.) har varit ett ekonomiskt mirakel. Den har gjort att små bolag kan tävla med stora bolag på samma premisser”, sa Tim Cook.

Förhoppningsvis kommer vårt arbete med klockan att inspirera andra att gå längre

Frågan ligger nära till hands. På tisdagen under sitt stopp i Bryssel träffade Tim Cook EU-kommissionären Thierry Breton, som drivit på lagförslaget ”Digital markets acts”, DMA, i vilken Apple pekats ut som ”grindvakt”, det vill säga en aktör med makt i kontakten mellan förtag och deras kunder. Efter mötet sa Thierry Breton till Reuters att Apple måste öppna sina produkter för andra leverantörer. En tolkning är att Apple kommer behöva släppa in en alternativ appbutik i sina produkter.

Apple fick också lovord av utvecklarna på plats i Köpenhamn, i synnerhet av danska Min Ström, en energiapp, som menar att de inte hade kunnat göra det utan Apples eget enkla programmeringsspråk Swift, eftersom bolaget bara består av de två grundarna. Något som förstås fick vd:n att le stort.

Både Tim Cook och Lisa Jackson, som tidigare var chef över den amerikanska energimyndigheten under Barack Obamas tid i Vita huset, har den senaste tiden gjort stor sak av att bolagets samtliga produkter ska vara koldioxidneutral år 2030. Detta genom att till 75 procent minska avtrycket genom återvunna material och smartare produktion och distribution. De sista 25 procenten vill de kompensera för genom koldioxidinsamling genom investeringar i skog och våtmarker, heter det.

”Återvinningen är det svåraste”, sa Tim Cook, som för några veckor sedan kunde presentera en koldioxidneutral Apple Watch.

”Den är gjord av 30 procent återvunnet material. Vilket betyder att vi har 70 procent kvar”, sa han och utvecklade:

”Men förhoppningsvis kommer vårt arbete med klockan, och de andra sakerna vi gör, att inspirera människor att gå längre. Precis som vi får inspiration av dem.”

Apples vd Tim Cook och Di:s Henrik Ek.
Apples vd Tim Cook och Di:s Henrik Ek.Foto: Di
Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera