Hoppa till innehållet

Uppgifter: Fiasko för Apples kostsamma chip-satsning

Apples försök att klippa banden till chip-leverantören Qualcomm har misslyckats, enligt Wall Street Journal. Den kostsamma satsningen på ett eget chip hann inte i mål till lanseringen av Iphone 15. 

Apple är fortfarande beroende av leverantören Qualcomm, vars modemchip finns i Iphone 15.
Apple är fortfarande beroende av leverantören Qualcomm, vars modemchip finns i Iphone 15.Foto: Jeff Chiu

En dryg vecka efter den storslagna lanseringen av Iphone 15 avslöjar Wall Street Journal detaljer kring Apples produktutveckling. I ett försök att kapa sitt beroende av chip-leverantören Qualcomm storsatsade Apple 2018 på att bygga ett eget så kallat modemchip. Målet var att ha det klart till lanseringen av Iphone 15, men tester i slutet av 2022 visade att chippet var för långsamt. Det krävde dessutom ett för stort kretskort, skriver Wall Street Journal. Därför innehåller Iphone 15, precis som föregångarmodellerna, modemchip från Qualcomm.

Apple beräknas ha betalat mer än 7,2 miljarder dollar, motsvarande cirka 74 miljarder kronor, till Qualcomm 2022. Relationen beskrivs som ansträngd efter att Apple stämde Qualcomm 2017 i en konflikt kring licensavgifter. Qualkomm gick i förra veckan ut med att man tecknat ett avtal med Apple som sträcker sig till 2026. 

Apple har tidigare haft framgångar med egna chip. Sedan 2010 använder Apple egna processorchip i Iphones och Ipads och 2020 kunde man ersätta processorchip från Intel med sitt eget i Mac-datorer. Men modemchip är svårare att tillverka än processorchip, något ledande personer inom Apple insett först i samband med de nedslående testresultaten 2022, enligt Wall Street Journal. Enligt Financial Times satsar Apple mångmiljardbelopp på att själva utveckla halvledarkomponenter och därigenom bli mindre beroende av externa leverantörer. 

Läs mer: Så mycket dyrare blir Apples nya Iphone – här är detaljerna om nya modellen 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera