Hoppa till innehållet

Den svenska Apple-utmanaren hyllas i världen

Carl Peis Nothing har lanserat sin andra mobiltelefon – som fått varmt mottagande internationellt.

Produkten som delvis utvecklats i Hammarby Sjöstad i Stockholm är den första Nothing-telefonen att släppas i USA.

”Jag har aldrig testat en liknande telefon”, skriver CNN i sitt produkttest.

Carl Pei är tillbaka med en ny produkt. Nothings genomskinliga design och LED-ljusen ”glyphs” lyfts fram när teknikpressen testar telefonen.
Carl Pei är tillbaka med en ny produkt. Nothings genomskinliga design och LED-ljusen ”glyphs” lyfts fram när teknikpressen testar telefonen.

De yttre likheterna med den första mobiltelefonen från Nothing – Phone 1 – är slående, men tekniken är förstås ett steg uppåt. Phone 2 som lanserats nu i juli ska dock inte ses som en ersättare till Phone 1 som kom i september 2022 utan en telefon i ett högre prissegment.

”Jag har aldrig testat en liknande telefon, om jag ska vara ärlig. För att vara ett första försök med en smartphone som är tillgänglig i USA har Nothing gjort ett utmärkt jobb. Allt känns polerat, raffinerat och sammanhållet, nästan som att Nothing varit med i smartphone-matchen i ett decennium. Det har snabbt blivit en av mina favorittelefoner under hela året”, skriver CNN Underscored, mediejättens avdelning för konsumentjournalistik.

Flera av medierna som testat Phone 2 noterar förstås att den sticker ut visuellt. Precis som Phone 1 har den ett speciellt mönster av LED-ljus på baksidan, under ett genomskinligt skal.

”Telefonens blinkande LED-lampor är det som skiljer den från konkurrenterna, och även om det verkligen är en intressant egenhet är det utan tvekan en gimmick och inte en funktion som jag kan se mig själv använda över tid”, skriver CNET:s testperson, som dock slår fast att hårdvaran i övrigt är stark.

”Telefonens stora skärm, kraftfulla processor och anständiga batteritid är bättre skäl att överväga att köpa den här enheten, men för 599 dollar är det svårt att motivera Nothing Phone 2 framför den allt hårdare konkurrensen”, skriver sajten.

Amerikanska tekniksajten Wired skriver å sin sida att telefonen har ”supersmidig prestanda” och en ”härlig skärm”. Att den är snygg och väldesignad även sett till programvaran lyfts också fram. Även Wired kallar dock LED-ljusen ”mestadels gimmickiga”.

Nackdelen menar Wired är att konkurrenten Googles ”Pixel 7A” är både billigare och har bättre kameror. Phone 2 har heller inte samma skydd för vatten, skriver de.

”Phone 2 vinner poäng på bättre batteritid, snabbare prestanda och de användbara (och roliga) ljuseffekterna. Vilken produkt som faktiskt är bättre beror på dina preferenser. Jag är bara glad att det finns fler valmöjligheter än någonsin tidigare”, rapporterar Wired.

The Verge, en annan känd sajt för produkttester, skriver att Nothing har en stark ”vibe” – ”det där som inte går att ta på”.

”Nothing Phone 2 är en snygg telefon för människor som vill att deras teknik ska sticka ut. /…/ Den är rimligt prissatt, genomtänkt designad och om dess ’vibe' överensstämmer med din tror jag du kommer att njuta av att använda den – så länge du inte förväntar dig en transformerande upplevelse.”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera