En av konsekvenserna av EU-förordningen om digitala marknader (DMA) är att Apple och Google ser ut att bli tvingade att öppna sina mobilplattformar betydligt mer än idag. Apple tvingas låta användare installera applikationer från andra källor än App Store, och Google att låta utvecklare välja hur de vill ta betalt för "köp-i-appen", även i applikationer som distribueras via Play-butiken.

DMA:s nya regler börjar gälla fullt ut nästa vår, och enligt rykten ska Apple baka in förändringar i IOS 17 som möjliggör för enklare så kallad sideloading av applikationer och alternativa butiker. Meta är ett av de företag som hoppas kunna dra nytta av detta, rapporterar The Verge.

Företaget planerar att börja testa att distribuera Android-applikationer via reklam på Facebook, direkt till användarna istället för som idag via länkar till Play-butiken. Ett litet antal utvecklare har gått med i ett pilotprojekt och företaget kan inleda testerna redan i år, även om det ser ut att avvakta med IOS tills vidare.

Microsoft är också intresserade

På Android är det redan idag fullt möjligt att installera applikationer från andra källor än Play-butiken, men Google visar diverse varningar och de flesta användare låter bli. Meta utlovar utvecklare fler konvertingar, det vill säga reklamklick som leder till nedladdningar, och en representant för företaget säger till The Verge att det "alltid har varit intresserat av att hjälpa utvecklare distribuera sina applikationer".

Andra företag har också planer på att lansera alternativa butiker för mobilapplikationer, bland annat Microsoft, som har sagt att de hoppas kunna lansera en spelbutik för både IOS och Android till våren. Företagets Xbox Cloud Gaming-tjänst kan också tänkas dra nytta av DMA – tjänsten finns på IOS enbart via webbläsare, då Apple inte tillät en fullfjädrad klient att distribueras på App Store.