Hoppa till innehållet

Apples första nya produkt på ett decennium

Efter flera månader av rykten presenterade Apple under måndagskvällen sin första helt nya produkt sedan Apple Watch.

Nyheten ”Vision Pro” är en så kallad ”mixed reality”-mask som blandar användarens omgivning med digitala element.

De kommer att kosta motsvarande 38.000 kronor när de släpps på den amerikanska marknaden i början av nästa år.

Apples nya glasögon presenterades på måndagen.
Apples nya glasögon presenterades på måndagen.Foto: Press/Apple

Apple sparkade igång sin utvecklarkonferens WWDC med ett digitalt event på måndagskvällen. Det blev som väntat en prylfest. 

Techjättens sämst bevarade hemlighet på flera år var ett par nya glasögon som blandar virtual reality, VR, och augmented reality, AR, i samma produkt. Apple har valt att kalla produkten för en ”ny dator” och tekniken ”spatial computing”, eller rumslig databehandling.

ILLUSTRATION. Menysystemet i Apples Vision Pro-glasögon, ovanpå användarens rum.
ILLUSTRATION. Menysystemet i Apples Vision Pro-glasögon, ovanpå användarens rum.Foto: Press/Apple

Enligt bolaget styrs glasögonen och de digitala elementen genom ögonspårning, handrörelser och användarens röst.

Totalt används sex kameror riktade utåt – två framåt, två åt sidan och två nedåt – i kombination med avståndssensorer och en så kallad lidar-skanner.

På maskens insida ryms två skärmar, en för varje öga, inte större än två frimärken enligt Apple. De ska dock vara rejält högupplösta och var för sig rymma fler pixlar än en 4K-tv. Det, i kombination med snabba processorer, ska göra den lilla eftersläpning som ändå finns knappt märkbar, enligt bolaget.

Masken är inte genomskinlig, men när den noterar en annan person i närheten projiceras en bild av användarens ögon på en utåtriktad Oled-skärm. Ögonspårningen följer användarens ögon så att det framstår som att de riktas mot personen i fråga.

Redan före lanseringen fick Apple utstå kritik eftersom efterfrågan på en sådan här produkt egentligen inte finns. Efter eventet vid 21.00 på kvällen, svensk tid, var Apples aktie också ned 1 procent.

Än har Tim Cook och hans team heller inte speciellt mycket innehåll att stoppa i den nya superprodukten som tagit många år att få fram. 

Istället demonstrerades bolagets egna mjukvaror, som dokumenthantering och webbläsaren Safari, samt att glasögonen ska kunna ersätta användarens skärm och i praktiken fungera som en bärbar biograf för film och serier.

”Det här är bara början. Vi tror att Vision Pro och Vision OS (operativsystem, Di:s anm.) kommer bli en otrolig möjlighet för våra kunder och utvecklare av tjänster”, sa Tim Cook och jämförde den nya produkten med tekniksprång som Iphone och bolagets första dator.

När användaren tittar på något i VR, och inte ser sin omgivning, är ögonen dolda.
När användaren tittar på något i VR, och inte ser sin omgivning, är ögonen dolda.

Vision Pro kommer att släppas i USA i början av nästa år och kosta 3.500 dollar, motsvarande 38.000 kronor. Fler länder kommer att adderas senare under 2024, enligt Apple.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera