Hoppa till innehållet

Spotify till ny hård attack mot Apple: ”Absurt”

Spotify avfyrar en ny salva mot Apple och anklagar teknikjätten för att aktivt motarbeta deras nya ljudbokstjänst i USA.

”Om inte politikerna vidtar åtgärder kommer ingenting att förändras. Jag kan inte vara den enda som ser det absurda i det här”, uppger Spotifys vd Daniel Ek.

Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook är inte såta vänner.
Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook är inte såta vänner.Foto: Di och TT.

Den 22 september i år lanserade Spotify ljudböcker i sin app på den amerikanska marknaden. Utbudet består av runt 300.000 titlar som kan köpas var för sig mot en engångskostnad, de ingår således inte i prenumerationen till skillnad från musik och poddar. 

Startskottet för satsningen ljöd i slutet på förra året när Spotify förvärvade ljudboksdistributören Findaway. Tanken är att Spotify på sikt ska rulla ut ljudboksinnehållet på ännu fler marknader, men redan nu har bolaget stött på patrull – och det i form av teknikjätten Apple.

Spotify anser att reglerna i Apples appbutik Appstore gör processen att köpa en ljudbok alldeles för ”komplicerad och förvirrande”. Bolaget får nämligen inte erbjuda användarna köp direkt i sin egen app, om de vill slippa dela med sig av upp till 30 procent av intäkterna till Apple.

I ett långt blogginlägg förklarar Spotify att deras användare nu tvingas gå igenom upp till tio olika steg innan de kan lyssna på en ljudbok i appen, i stället för att kunna klicka hem dem med ett knapptryck. För att inte bryta mot Apples regler får Spotify till exempel inte heller länka vidare kunderna eller berätta vad ljudböckerna kostar. 

Den tillfälliga lösningen är att Spotify enbart erbjuder köp av ljudböcker genom deras webbspelare, men titlarna blir därefter tillgängliga för lyssning i appen.

”Apple fortsätter att missgynna konkurrenter och effekterna är enorma – för konsumenter och apputvecklare, samt nu även författare och utgivare. Om inte politikerna vidtar åtgärder kommer ingenting att förändras. Jag kan inte vara den enda som ser det absurda i det här”, skriver Spotifys vd Daniel Ek på Twitter.

Redan 2019 valde Spotify att anmäla Apple till EU för konkurrensbrott, och utredningen pågår än i dag. De anser att Apple utnyttjar sitt ägande av det mobila operativsystemet IOS och appbutiken Appstore, för att ge sin egen musiktjänst Apple Music otillbörliga fördelar. 

Sedan länge går det till exempel inte att teckna en vanlig prenumeration hos Spotify direkt i appen, utan även det måste ske via bolagets egen hemsida, eftersom musikjätten inte vill dela med sig av intäkterna till Apple.

Samma princip råder även inom ljudböcker, menar Spotify, som anser att Apple därmed i praktiken gynnar sin egen tjänst Apple Books. Spotify uppger dessutom att de i färska diskussioner med Apple försökt anpassa sin ljudbokstjänst efter reglerna, rapporterar New York Times, men att teknikjätten gett tummen ned till tre olika versioner av appen.

I en kommentar till New York Times uppger Apple att de inte motsätter sig att Spotify lanserat ljudböcker, men att det inte får ske genom att kringgå förbudet mot att apputvecklare uppmuntrar sina kunder att genomföra köp utanför appen.

”Vi har gett dem tydliga riktlinjer hur man kan lösa problemet, och godkänt deras app efter att de nu gjort nödvändiga förändringar som efterlever reglerna”, uppger en talesperson på Apple.

På tisdagskvällen rapporterade Spotify sitt tredje kvartal. Bolaget överträffade på nytt marknadens tillväxtförväntningar, men däremot blev annonsaffären en klar besvikelse samtidigt som bruttomarginalen var lägre än väntat. 

Läs mer: Daniel Ek till Di efter annonsmissen: ”Jättebra att Apple höjt sina priser”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera