Den 22 september i år lanserade Spotify ljudböcker i sin app på den amerikanska marknaden. Utbudet består av runt 300.000 titlar som kan köpas var för sig mot en engångskostnad, de ingår således inte i prenumerationen till skillnad från musik och poddar.
Startskottet för satsningen ljöd i slutet på förra året när Spotify förvärvade ljudboksdistributören Findaway. Tanken är att Spotify på sikt ska rulla ut ljudboksinnehållet på ännu fler marknader, men redan nu har bolaget stött på patrull – och det i form av teknikjätten Apple.
Spotify anser att reglerna i Apples appbutik Appstore gör processen att köpa en ljudbok alldeles för ”komplicerad och förvirrande”. Bolaget får nämligen inte erbjuda användarna köp direkt i sin egen app, om de vill slippa dela med sig av upp till 30 procent av intäkterna till Apple.
I ett långt blogginlägg förklarar Spotify att deras användare nu tvingas gå igenom upp till tio olika steg innan de kan lyssna på en ljudbok i appen, i stället för att kunna klicka hem dem med ett knapptryck. För att inte bryta mot Apples regler får Spotify till exempel inte heller länka vidare kunderna eller berätta vad ljudböckerna kostar.
Den tillfälliga lösningen är att Spotify enbart erbjuder köp av ljudböcker genom deras webbspelare, men titlarna blir därefter tillgängliga för lyssning i appen.
”Apple fortsätter att missgynna konkurrenter och effekterna är enorma – för konsumenter och apputvecklare, samt nu även författare och utgivare. Om inte politikerna vidtar åtgärder kommer ingenting att förändras. Jag kan inte vara den enda som ser det absurda i det här”, skriver Spotifys vd Daniel Ek på Twitter.
Redan 2019 valde Spotify att anmäla Apple till EU för konkurrensbrott, och utredningen pågår än i dag. De anser att Apple utnyttjar sitt ägande av det mobila operativsystemet IOS och appbutiken Appstore, för att ge sin egen musiktjänst Apple Music otillbörliga fördelar.
Sedan länge går det till exempel inte att teckna en vanlig prenumeration hos Spotify direkt i appen, utan även det måste ske via bolagets egen hemsida, eftersom musikjätten inte vill dela med sig av intäkterna till Apple.
Samma princip råder även inom ljudböcker, menar Spotify, som anser att Apple därmed i praktiken gynnar sin egen tjänst Apple Books. Spotify uppger dessutom att de i färska diskussioner med Apple försökt anpassa sin ljudbokstjänst efter reglerna, rapporterar New York Times, men att teknikjätten gett tummen ned till tre olika versioner av appen.
I en kommentar till New York Times uppger Apple att de inte motsätter sig att Spotify lanserat ljudböcker, men att det inte får ske genom att kringgå förbudet mot att apputvecklare uppmuntrar sina kunder att genomföra köp utanför appen.
”Vi har gett dem tydliga riktlinjer hur man kan lösa problemet, och godkänt deras app efter att de nu gjort nödvändiga förändringar som efterlever reglerna”, uppger en talesperson på Apple.
På tisdagskvällen rapporterade Spotify sitt tredje kvartal. Bolaget överträffade på nytt marknadens tillväxtförväntningar, men däremot blev annonsaffären en klar besvikelse samtidigt som bruttomarginalen var lägre än väntat.
Läs mer: Daniel Ek till Di efter annonsmissen: ”Jättebra att Apple höjt sina priser”