Hoppa till innehållet

Svenskarna bygger imperium för att utmana Apple

LONDON. Två år efter starten har Carl Peis bolag Nothing sålt 560.000 hörlurar och nyligen lanserat en egen mobiltelefon. Men det räcker inte för att verkligen ta kampen mot jättarna, utan siktet är inställt på att likt Apple skapa ett eget pryl-universum. 

”Vi ska bli alternativet så att man vill lämna Apple”, säger Carl Pei i Mitt i bruset i DiTV.

Carl Pei visar upp Nothings nya mobiltelefon med kommunikationssystemet på baksidan som kallas för ”Glyph”.
Carl Pei visar upp Nothings nya mobiltelefon med kommunikationssystemet på baksidan som kallas för ”Glyph”.Foto: Richard Ryan
Carl Pei samtalar med medarbetare på Nothing på Londonkontoret.Foto: Richard Ryan
Bruno Viegas, Raymond Zhu, Yuhang Lu, Tatiana Santos diskuterar utvecklingen av en ny typ av produkt.Foto: Richard Ryan
Carl Pei med en av de nya telefonerna.Foto: Richard Ryan
På Nothing i London pågår febril aktivitet med att utveckla bolagets produkter.Foto: Richard Ryan
Lewis Hopkins arbetar med marknadsföring och pr på Nothing.Foto: Richard Ryan
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz och Carl Pei samtalar.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz och Carl Pei samtalar.Foto: Richard Ryan

I en gammal industribyggnad i en snirklande gränd i London huserar Nothings huvudkontor sedan ett par månader. Bolagsnamnet står på en liten ringklocka vid den anonyma ingången, väl inne pågår det febril aktivitet med utveckling av nya prototyper. Det är därför strikta förhållningsregler om vad som får visas på bild för att inte avslöja kommande produkter.

”Skönhet regerar” är ett av Nothings slagord och fokus ligger på att skapa ett starkt varumärke. Den svenske grundaren Carl Pei har, trots sin ringa ålder på 33 år, en lång erfarenhet av att skapa uppmärksamhet kring just mobiltelefoner. Han var tidigare med och byggde upp det kinesiska miljardbolaget Oneplus, vilket är hans ess i rockärmen för att slå sig in på jättemarknaden.

”Vår möjlighet är att det egentligen inte finns något alternativ till Apple i dag. Det finns ett dussin andra märken, men skulle du tejpa över logotypen är det få som skulle kunna särskilja dem. Så egentligen har de inte byggt varumärken utan har satt ihop prisvärda komponenter”, säger Carl Pei.

Vd:n Carl Pei vid en gränd utanför Nothings nya huvudsäte i London. Bolaget har även kontor i Stockholm, Shenzen, New Delhi och Los Angeles.
Vd:n Carl Pei vid en gränd utanför Nothings nya huvudsäte i London. Bolaget har även kontor i Stockholm, Shenzen, New Delhi och Los Angeles.Foto: Richard Ryan

De stora avskalade affischerna med modeller som håller i Nothings nya mobil inne i byggnaden och Carl Peis snyggt skurna och radikalt designade kavaj skulle lika gärna kunna passa in på London Fashion Week som pågår i andra delar av stan. Det var länge sedan ett svenskt företag släppte en mobiltelefon och till sin hjälp med designen har han partnern Jesper Kouthoofd, som tidigare grundat Acne och i dag driver byrån Teenage Engineering i Hammarby Sjöstad.

”Alla produkter blir mer och mer likadana och innovationen har stagnerat”, menar Carl Pei.

I stället vill Nothing sticka ut rejält. Den nya telefonen kan kommunicera på baksidan genom 900 led-lampor och ljud, till exempel kan användaren ställa in mönster för olika kontakter. I övrigt säger flertalet recensenter att den ger bra funktionalitet för priset. 

Carl Pei vill inte avslöja hur många mobiler som sålts hittills. Men Nothing hade före lanseringen tagit emot 200.000 intresseanmälningar, medan 100.000 såldes i Indien första månaden. Det allra första exemplaret gick på auktion för 34.000 kronor, trots att den nu finns att köpa i butik från 5.400 kronor.

”Vår industri är brutal med 1,5 miljarder sålda enheter per år och det finns bara ett fåtal fabriker som tillverkar telefoner. Så vi måste skala snabbt.”

”Jag tänkte redan på gymnasiet att jag skulle vilja vara med och bestämma i den här industrin och till slut så hände det”, säger Nothings grundare Carl Pei.
”Jag tänkte redan på gymnasiet att jag skulle vilja vara med och bestämma i den här industrin och till slut så hände det”, säger Nothings grundare Carl Pei.Foto: Richard Ryan

Den stora konkurrenten för Nothing är Apple, menar Carl Pei, och för att användare ska gå över till uppstickaren krävs en kraftsamling.

”Vi ska bygga ett alternativ till Apples ekosystem, som har datorer, hörlurar, smartphones och klockor som fungerar riktigt bra.”

Inne på Londonkontoret skrivs det ut prototyper på 3d-skrivare och vi ser personalgrupper som har möte om en ny typ av produkt, men som vi inte får veta vad det är. 

Kommer ni även sälja datorer likt Apple?
”Vi har den möjligheten på sikt, men först måste varje produkt bli helt perfekt. Om vi inte hade lyckats med hörlurarna så skulle vi inte heller fått resurser till mobilerna.”

Hörlurarna var Nothings första produkt och blev viktig för att få med samarbetspartner och investerare. Hittills har bolaget sålt 560.000 exemplar, till ett pris omkring 1.200 kronor styck i butik, vilket bidragit med många miljoner kronor i intäkter – som delfinansierar utvecklingen av de kommande produkterna.

Carl Pei blev tidigt passionerad kring teknik och att skapa uppmärksamhet kring varumärken. I tolvårsåldern började han programmera och var ofta först i skolan med att använda nya prylar och mobiler, till exempel den allra första Iphone-modellen.

”Jag tänkte redan på gymnasiet att jag skulle vilja vara med och bestämma i den här industrin och till slut så hände det.”

”Vissa vill ha mer frihet från Apple”, sa Carl Pei till Los Angeles Times redan 2010.
”Vissa vill ha mer frihet från Apple”, sa Carl Pei till Los Angeles Times redan 2010.

Studierna på Handelshögskolan i Stockholm höll sedan för låg nivå, enligt Carl Pei, så han fokuserade istället på att läsa kinesiska och bygga egna hemsidor. Frustrationen växte när hans Ipod, en musikspelare från Apple, inte gick att koppla in direkt i datorn. När den sedan gick sönder helt vägrade bolaget att laga den.

”Då ville jag förstöra för dem, vilket var rätt omoget.”

I stället fick han upp ögonen från en kinesisk mp3-spelare från Meizu och som han skapade en fan-sida till. Den fick internationell uppmärksamhet med många följare, och han blev snabbt rekryterad till Kina av bolaget.

”De gjorde bra produkter men var inte ett professionella”, säger Carl Pei. 

Han sökte då i stället upp en toppchef på mobiltillverkaren Oppo och lyckades få jobb som internationell marknadschef. Två år senare ville Oppo skapa ett varumärke som skulle konkurrera med det snabbväxande märket Xiaomi.

3d-skrivare arbetar fram prototyper på Nothings kontor i London.
3d-skrivare arbetar fram prototyper på Nothings kontor i London.Foto: Richard Ryan

Som 23-åring tjatade Carl Pei till sig att få ta hand om den internationella expansionen av Oneplus, som varumärket heter. Snabbt skapades det en stor hajp kring Oneplus, vilket inte var planerat. Carl Pei och hans medgrundare visste inte hur många telefoner de skulle beställa från tillverkarna, så försäljningen fick genom inbjudningar.

”Folk sålde då 'invites' på Ebay för 400 dollar för att få köpa en produkt för 300 dollar. Det gick viralt och vi kunde spara mycket pengar på marknadsföring.”

Carl Pei var drivande i att skapa en stark gemenskap kring varumärket och när bolaget höll möten med kunder lockade det ofta stora skaror. Oneplus blev särskilt en succé i Indien, där de ett tag gick om Apple och Samsung på försäljningslistorna. Carl Pei är sedan dess en känd profil i landet och blir igenkänd på gatan, säger han. Under 2019 anordnande Oneplus en festival med världsartisterna Katy Perry och Dua Lipa som lockade 40.000 fans.

”De hade aldrig spelat i Indien och vi ville associera varumärket med de här kändisarna.”

Året efter ville dock Carl Pei pröva sina vingar och bygga ett eget bolag. Nothing har i dag lockat en rad prominenta investerare som Google. Men den person som Carl Pei framför allt ville ha in på ägarlistan var Tony Fadell. Han arbetade tidigare på Apple och var med och utvecklade Ipod samt de tre första generationerna av Iphone, innan han startade sitt eget bolag Nest som senare såldes till Google för drygt 30 miljarder kronor.

”Jag var ganska rädd att inte klara mig utan all infrastruktur som fristående i en startup – och han har gjort den resan. Han är ganska tuff men har verkligen hjälpt oss”, säger Carl Pei.

Se hela intervjun med Carl Pei i tv-inslaget ovan.

Läs mer: Test: Så bra är den nya svenska telefonen 

Mitt i bruset finns även att lyssna på som podd här: 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera