Hoppa till innehållet

Daniel Ek pressade EU-kommissionär om Apple

Ljudstreamingbolaget Spotifys grundare och vd, Daniel Ek, pressade i ett personligt möte EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager att snabba på granskningen av den amerikanska teknikgiganten Apple, rapporterar Financial Times.

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager och Spotifys grundare och vd Daniel Ek.
EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager och Spotifys grundare och vd Daniel Ek.

Spotify och Apple har i flera år legat i luven på varandra i konkurrensfrågan, där Apple anklagas av det svenska streamingbolaget för att nyttja sitt ägarskap över operativsystemet IOS till att ge fördelar åt Spotify-konkurrenten Apple Music. 

Den svenska musikappen är inte ensamt i kampen, som involverar en mängd bolag som är beroende av sina appar och därmed de operativsystem som driftas av Apple och Google för att nå ut på användarnas telefoner.

”Jag frågade henne vad jag kan göra för att fallet ska röra sig framåt snabbare. Som entreprenör vill man alltid ha saker gjorda i går. Dessa myndighetsprocesser tar tid, vilket väl är normalt, men det betyder inte att man inte borde försöka snabba på”, sade Daniel Ek i en intervju med Financial Times efter besöket vid EU-högkvarteret i Bryssel.

EU-utredningen av Apples agerande mot konkurrenter har hittills tagit nästan fyra år.

”Jag hoppas att mitt besök ökar medvetenheten och att frågan prioriteras upp ännu högre på agendan”, sade Daniel Ek.

Spotifys initiala klagan mot Apple lämnades in till EU-myndigheter 2019. I denna anklagas Apple för att ta en 30-procentig prenumerationsavgift för att appar ska visas i App Store. Detta tar ifrån Spotify rätten att berätta för användarna om andra sätt att nå appen är möjliga. Apple har därefter meddelats åtalsbesked av EU, ett besked som lämnades tidigare i år.

Enligt Daniel Ek uppgav EU:s konkurrenskommissionär, danska Margrethe Vestager, att även hon är frustrerad över att utredningen tar tid. Kommissionen ville dock inte ge några detaljer om mötet utöver att diskussionerna med Spotify-chefen handlade om ”frågor om konkurrens och den digitala portföljen”, enligt Financial Times.

Kritiker mot Spotify har lyft fram att bolaget är så framgångsrikt att ingen hjälp från myndigheterna visavi Apple är nödvändiga. Detta avfärdades av Spotify-vd:n, som argumenterade att framgången har kommit ”trots den rådande situationen”.

Daniel Ek gav också beröm till två EU-regelverk, Digital Markets Act (DMA) och Digital Services Act (DSA), som infördes i juli i år. DMA syftar bland annat till att hindra konkurrenshämmande agerande från stora plattformsbolag som premierar egna tjänster framför konkurrenter på den egna plattformen.

”Vi anser att DMA och DSA är mycket viktiga hörnstenar. Våra frågetecken är hur vi på allvar ska implementera dem. Utvecklingstakten i det tekniska landskapet accelererar. Hur råder vi bot på problemen på allvar? De flesta botemedlen vi har i nuläget i dessa frågor är att betrakta som slag på fingrarna som inte gör särskilt ont och därmed inte är så mycket att oroa sig för”, sade Daniel Ek till tidningen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera