Förra månaden slängde @joabor upp en tråd om sina första upplevelser med en extern grafikdocka till sin nya bärbara dator. Det gick åt mycket efterforskning innan det blev några faktiska köp som även beskrivs i tråden, allt från processor, bärbar dator till eGPU och vilka modifikationer man göra på den sistnämnda.

eGPU-1.jpg

Med det i bakhuvudet tänkte vi kika lite på prestandaskillnaden mellan att köra eGPU och ett grafikkort rakt in i PCI Express-porten. Vi har tidigare kikat på prestandalyftet med en bärbar dator men fokuserar nu på den eventuella prestandaförlusten som sker över Thunderbolt 3. Till det har redaktionen grävt fram sin Razer Core X Chroma igen som kommer användas som primär eGPU-docka.

eGPU-2.jpg

Den i sin tur kopplas in i ett Asus ROG Maximus Z690 Hero som har Thunderbolt-anslutning, vilken då paras ihop med Intel Core i9-12900K. Samtliga tester körs i Windows 11 eftersom vi använder ett Alder Lake-system, samt DDR5-minnen i XMP-profil. Testerna som körs är tagna från redaktionens svit för GPU-recensioner i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar men slänger även in 3DMarks test för att mäta bandbredden på PCI Express-banorna.

Prestandatester

Första resultaten vi går igenom är i vanligt ordning 3DMark Fire Strike där Geforce RTX 3080 i eGPU-dockan ser en prestandaförlust på dryga 24 procent ställt mot traditionella metoden direkt på moderkortet. Vidare till DirectX 12-specifika testet Time Spy blir prestandaförlusten något mindre och landar numera runt 17 procent.

Vidare till faktiska speltitlar börjar resultaten bli helt annorlunda och väldigt oförutsägbara. Först ut i Battlefield V är det extremt ojämn bildfrekvens som hackar till titt som tätt. Liknande tendenser syns i flertalet spel som Gears 5, F1 2020, Ghost Recon: Breakpoint och Red Dead Redemption 2. Vad som exakt orsakar detta enorma prestandatapp är oklart eftersom några titlar får betydligt högre prestanda och rullar mjukare.

Vi provade även att byta mellan fyra olika kompatibla Thunderbolt-kablar ifall det skulle vara problemet, men samma problem kvarstod. Därefter provade vi Battlefield V på en bärbar dator som rullade betydligt mjukare, men med några enstaka hack just i början.

Med allt det testat kändes det aktuellt att kolla bandbredden på eGPU-dockan för att se om allt går som det ska där. Även här blev det flertalet rundor med olika kablar, samma omstarter för att verkligen säkerställa resultatet och varje gång landar det på 2,33 GB/s. Det är en enorm skillnad från 25,36 GB/s när grafikkortet sitter direkt i moderkortet.

Sammanfattande tankar

Det här är inte första gången jag har lekt med en eGPU-lösning, där första titten var med just en bärbar dator då. Tanken redan då var att göra ett liknande test som i detta men vi hade inget moderkort med Thunderbolt 3 vid tillfället. Upplevelsen med en stationär dator är helt annorlunda från en bärbar där datorn ofta hänger sig vid uppstart, ibland inte ger bild alls och givetvis den konstiga prestandaförlusten.

eGPU-3.jpg

Det är inte riktigt tänkt att en extern grafikdocka ska användas ihop med en stationär dator i första hand, men samtidigt bör det inte vara några problem med att använda den i ett fullstort system. Nu har vi bara en extern grafikdocka på kontoret så vi kan tyvärr inte dubbelkolla med en annan enhet, men om du själv har en som går att koppla in i en desktop-miljö vill vi hemskt gärna veta hur din upplevelse är.

Dock gav 3DMark Fire Strike och Time Spy ganska rimliga resultat med cirka 24 respektive 17 procent i prestandabortfall över Thunderbolt-anslutning. Skulle det hålla sig i samtliga speltitlar är det ett godkänt resultat med tanke lösningens inbyggda begränsningar, men dessvärre är det lite knepigare i verkligheten.

Har du provat en extern grafikdocka? Dela med dig av dina upplevelser i forumet!