Hoppa till innehållet

Apple öronmärker 24 miljarder för att lindra bostadsbristen

Apple avsätter motsvarande 24 miljarder kronor för olika initiativ ämnade att lösa bostadsbristen i Kalifornien. ”Vi känner ett djupt ansvar”, säger vd:n Tim Cook.

Apples vd Tim Cook och Kaliforniens guvernör Gavin Newsom (Demokrat).
Apples vd Tim Cook och Kaliforniens guvernör Gavin Newsom (Demokrat).Foto: Press.

Techjätten Apple avsätter 2,5 miljarder dollar, motsvarande 24 miljarder kronor, för olika initiativ ämnade att lösa bostadsbristen i Kalifornien. 

De stigande bostadspriserna i Silicon Valley-området har gjort att många fått flytta. Apple påpekar att nästan 30 000 personer lämnade San Francisco, den största staden i regionen, mellan april till juni i år.

Den mycket rika tekniksektorn har förvärrat den rådande bostadskrisen i regionen, enligt de flesta bedömare. Inflödet av välbetald arbetskraft har fått både levnadskostnaderna och bopriserna att skjuta i höjden.

Enligt officiell statistik från amerikanska myndigheter var drygt 8 000 personer hemlösa i San Francisco under 2019, en ökning med 14 procent på två år.

”Vi känner ett djupt ansvar”, säger Apples vd Tim Cook i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Läs mer: Techjättarnas gräddfil delar Dublin: ”Hyrorna har gått uppåt och uppåt” 

En miljard dollar kommer i ett första skede att investeras i en fond, som drivs av myndighetspersoner, med målet att återuppta försenade eller inställda byggprojekt med låga hyror. Ytterligare 1 miljard läggs i en fond som hjälper förstagångsköpare att säkra ett bolån eller en kontantinsats.

Men i relation till Apples goda lönsamhet är donationen relativt liten. Under det senaste kvartalet noterade teknikjätten till exempel en nettovinst på 13,7 miljarder dollar.

Enligt Apple kan projekten ta uppemot två år att lansera till fullo. 

”Techsektorn har växt mycket, och blivit en större del av ekonomin. Vi vill vara en del av lösningen, så därför hoppar vi in”, säger Tim Cook till Reuters.

Även andra stora techbolag har lagt stora summor pengar på att lätta sitt samvete. Både Facebook och Google åsidosatte nyligen 1 miljard dollar vardera till olika byggfonder i Kalifornien, medan Microsoft lagt 500 miljoner dollar på att lösa liknande problem i Seattle i delstaden Washington.

Läs mer: Bostadsbrist i San Francisco – Google omvandlar kontor till hem 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera