Hoppa till innehållet

Apple presenterar nya hörlurar och skrytdatorer – så dyra blir de

Apple har byggt ut sin serie av egna chip – som nu visat sig redo för bolagets prestigedatorer, Macbook Pro. 

Techjätten backar också på en rad punkter och tar tillbaka både hdmi-port och magnetkontakten Magsafe från tidigare generationer.

Tim Cook passade också på att visa upp nya hörlurar av modellen Airpods, vilka släpps redan om en vecka.

Sprillans nya datorer, med en del funktioner som gör comeback efter flera år. Bland annat den magnetiska laddaren.
Sprillans nya datorer, med en del funktioner som gör comeback efter flera år. Bland annat den magnetiska laddaren.

När Apple presenterade sitt eget M1-chip för datorer för ett år sedan var det lite av en testballong. Chipet av så kallad ARM-arkitektur – en standard dittills använd i telefoner, surfplattor och enklare laptops – skulle för första gången introduceras i Apples grundutbud av datorer, vilka drivits framgångsrikt av Intels processorer.

Macbook Air och Mac mini som först utrustades med M1 klarade av allt att döma testet. Enligt Tim Cook har affärsområdet Mac haft sitt bästa år någonsin i bolagets historia.

Nu visar Apple också i handling att tekniken är redo för den mer högpresterande serien av bärbara datorer, Macbook Pro. Chipen har fått namnen M1 Pro och M1 Max.

Macbook Pro har nygammal design, liksom plats för sd-kort som hdmi-port.
Macbook Pro har nygammal design, liksom plats för sd-kort som hdmi-port.

Presentationen under måndagskvällen svensk tid var – till och med i Applemått mätt – ett sällan skådat fyrverkeri av superlativ och fantastisk grafik där kurvorna visade på överlägsen prestanda jämfört med konkurrenternas produkter.

Designen däremot är tydligt hämtad från tidigare generationers bärbara datorer, från en era då Macbook Pro i aluminiumchassi var helt nytt. De nya datorerna innehåller också magnetkontakt, hdmi-port, hörlursuttag och sd-kortläsare. Merparten skrotade i den förra generationen.

Skrotat nu är däremot skärmytan ”touchbar” i tangentbordet överkant, till förmån för klassiska fysiska knappar.

Skärmtekniken i nya Macbook Pro är hämtad från bolagets hittills bästa Ipad Pro, vilket borgar för att de två ny datorerna faktiskt är omgjorda i varje enskild del, jämfört med tidigare modell.

Bland övriga nyheter från den timmeslånga presentationen märktes framför allt budgetmodellen av Airpods som också får ett lyft. Både till formen och sett till prestanda.

Airpods blir mer lik Airpods Pro, både till formen och i funktionerna.
Airpods blir mer lik Airpods Pro, både till formen och i funktionerna.

Airpods får nu stöd för det Apple kallar ”spatial audio” (”rumsligt ljud”) vilket är ett format som ger illusionen av att vara omsluten av ljudet, och vilket också anpassar sig efter hur du rör dig. Det fanns tidigare bara i de dyrare modellerna Airpods Pro och Airpods Max.

De nya lurarna kommer att kosta 2.095 kronor när de når butiker den 26 oktober.

Nya Macbook Pro, den mindre modellen på 14 tum, kostar från 23.995 kronor. Den större 16 tums-modellen kostar från 29.995 kronor. Även dessa når handeln på tisdag.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera