Tidigare i år fick Apples operativsystem IOS tillägg av nya integritetsinställningar som i större mån förhindrar datainsamling. Användaren måste nu först bli tillfrågad om datainsamling och kan dessutom blockera applikationer från att samla in data. När användaren nekar eller blockerar en applikation mister den åtkomsten till den unika ID som Apple tilldelar varje enhet.

Kort efter lanseringen beräknades nära 90 procent av användare nyttja funktionen, vilket skapat oro på den enorma marknaden för riktade annonser och marknadsföring. Nu rapporterar The Washington Post (via 9to5mac) att flertalet populära applikationer kringgår IOS integritetsinställningar och fortsätter samla in och skicka data till tredje part.

But something curious happens after you ask not to be tracked, according to an investigation by researchers at privacy software maker Lockdown and The Washington Post. Subway Surfers starts sending an outside ad company called Chartboost 29 very specific data points about your iPhone, including your Internet address, your free storage, your current volume level (to 3 decimal points) and even your battery level (to 15 decimal points). – The Washington Post

Utan åtkomst till enhetens unika ID används mer subtila metoder, som att logga enhetens ljusstyrka, batterinivå, tillgängligt lagringsutrymme och senaste tid för omstart. Några applikationer hämtar endast detta för att kunna fungera som tänkt, men enligt The Washington Post skickas stora mängder vidare till annonsbolag för att kartlägga användare.

Även om information likt batterinivå eller skärmstyrka endast säger något om enheten i just den stunden är det möjligt att information över tid sammanställs för att identifiera enheter. Den typen av spårning är enligt Apples villkor inte tillåten. Flera av applikationerna ska ha anmälts till Apple för sina datainsamlingsmetoder för flera veckor sedan, men bolaget har till synes inte vidtagit några åtgärder.

Läs mer om säkerhet: