
Nu har Apple gått med på att betala 50 miljoner dollar i en preliminär uppgörelse till kunder som hävdar att företaget visste om och dolde att Butterfly-tangentborden, med sin annorlunda fjärilsmekanism, på MacBook gick sönder lättare än normalt.
Den föreslagna preliminära uppgörelsen lämnades in i måndags kväll i den federala domstolen i San Jose, Kalifornien och kräver nu domarens godkännande. Kunder som stämt företaget hävdar att tangentborden på MacBook-datorer kunde sluta fungera som det skulle bara av små dammkorn och att Apples serviceprogram ska vara otillräckligt då företaget ofta byter ut tangentborden till ett nytt med samma problem.
Pengarna ska gå till de som köpt en MacBook Air eller de flesta Pro-modeller under 2015 till 2019 i delstaterna Kalifornien, Florida, Illinois, Michigan, New Jersey, New York och Washington. Kunderna kan förvänta sig utbetalningar på 395 dollar om de bytte ut flera tangentbord, 125 dollar till personer som bytte ut ett tangentbord och 50 dollar till personer som bytte ut enskilda tangenter.
Apple slutade med tangentbordet 2019 och är nu tillbaka till en mer traditionell design.
Om du har ett, har du haft problem med ditt Butterfly-tangentbord?
nypost.com Mac, Hårdvara, Butterfly-tangentbord