Hoppa till innehållet

Apple på väg lansera Klarna-utmanare

Teknikjätten Apple har sedan tidigare investmentbanken Goldman Sachs som partner för sin mobila betaltjänst. Nu ska de tillsammans utmana Klarna med en ”köp nu – betala senare”-modell, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, får ny konkurrens från Apple.
Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, får ny konkurrens från Apple.Foto: Tony Avelar/AP, Jack Mikrut

Klarna har sett en stark tillväxt framför allt i USA, vilket bidrog till att den svenska betaljätten höjde sin värdering nyligen till 377 miljarder kronor.

Klarna har rönt framgångar på den brittiska och amerikanska marknaden med sin ”Pay in 3”-lösning där kunderna kan dela upp notan på tre avbetalningar som är avgifts- och räntefria, så länge kunden betalar i tid, och faktureras var 30 dag. 

Nu framgår det att Klarna och andra betalbolag som Paypal och Affirm får nu konkurrens från jätten Apple. Sedan 2014 har Apple sin mobila betallösning Apple Pay och 2019 blev investmentbanken Goldman Sachs partner för betalkortet Apple Pay.

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska Goldman Sachs nu står för krediterna i det nya programmet ”Apple Pay Later”. Den nya tjänsten ska få fler att anamma betalningar direkt via sin mobiltelefon genom Apple Pay. Apple tar en procentandel av betalningarna, vilket bidrar till bolagets årliga intäkter omkring 50 miljarder dollar, rapporterar Bloomberg.

När kunden gör ett köp via Apple Pay ska den kunna välja att betala med fyra räntefria avbetalningar som görs varannan vecka eller över flera månader men då med ränta. Kunden kan välja att koppla ett kreditkort till betalningarna.

Tjänsten ska kunna användas i handel såväl fysisk som på nätet. Kunderna kommer att kunna ansöka för att få tjänsten genom appen ”Wallet” och kan där också följa och hantera eventuella betalningar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera