öppnas i ett nytt fönster
UPDATE 08 juni 2021

Zane Lowe på Apple Music förklarar hur rumsligt ljud kommer att förändra musiken

I samband med lanseringen av rumsligt ljud på Apple Music idag förklarar Zane Low, streamingtjänstens ansvarige för Artist Relations och radioprogramledare, vad den nya tekniken kommer att innebära för fans och artister
Ariana Grandes albumomslag på Apple Music visas på iPhone 12 Pro som parkopplas med AirPods Pro.
Rumsligt ljud med Dolby Atmos och förlustfritt ljud finns nu för alla med Apple Music-abonnemang.
Först kom mono, sedan stereo och nu kommer rumsligt ljud. Rumsligt ljud är en uppslukande upplevelse där ljudet rör sig omkring dig i olika riktningar. Tidigare har vi bara kunnat få sådana upplevelser på bio. Har du någon gång undrat hur det skulle fungera med musik? Det har jag.
Första gången jag fick chansen att lyssna på rumsligt ljud var på AirPods och först blev jag förvirrad. ”Fungerar det här verkligen på AirPods? När ska jag hämta bilen och åka till något slags lyssningsrum med särskilda högtalare?” Och de sa ”Nej, tryck bara på uppspelningsknappen.”
Lady Gagas Rain on Me och Kanye Wests Black Skinhead var bland de första låtarna jag lyssnade på. Det var svårt att sätta ord på, eftersom jag har levt hela mitt liv i en miljö med två kanaler – jag är uppväxt med stereoljud. Jag insåg att många artister, både tidigare och idag, skulle ha älskat att kunna dra nytta av den här sortens teknik. Att kunna blåsa liv i sina låtar, göra dem större och bara ta dem till helt nya nivåer på ett sätt som ingen hade kunnat föreställa sig. Men de hade bara två stereokanaler att jobba med. Nu kan de göra mer. Så att kunna höra alla delarna av de här låtarna bakom och runt omkring mig? Jag sa ”Jag är med. Jag fattar.” Tv fick HD, och nu får musiken rumsligt ljud.
Min första tanke var: ”Hur kommer artister att använda det här? Hur kommer Lil Baby att använda det här? Hur kommer Olivia Rodrigo eller Peggy Gou att använda det här? Hur kommer Frank Ocean att använda det här? Kommer de att börja skapa musik med en tredimensionell miljö i åtanke, i stället för tvåkanalsmiljön som vi har nu?
Tanken att mina favoritlåtar kommer att beröra mig på ett nytt sätt med rumsligt ljud fascinerar mig. För allt går ju in genom öronen och sätter igång något, eller hur? Det var det här jag insåg när jag lyssnade på låtarna med rumsligt ljud. Jag lyssnade på låtar jag kunde utan och innan, men jag kände något nytt. Så det handlar inte ens om hur de kommer att låta i slutändan. Det handlar om hur låtarna kommer att kännas.
Vad jag tror kommer att hända är att artister kommer att börja höra saker de inte har hört tidigare. Tänk dig om Billy Corgan sa så här till ljudteknikern: ”När jag skapade gitarriffet i början av Quiet 1993 ville jag att det skulle låta som att det spelades fem kilometer bakom dig, och efter 3,2 sekunder skulle det landa precis framför dig, precis när Jimmy Chamberlins trummor började.” Jag är ju förstås inte Billy Corgan och jag hittade bara på det där. Men om jag kan fundera ut vad som kommer att hända, tänk dig då vad han kan göra!
Musik har under modern tid ofta handlat om innovation. Från inspelningar med flera kanaler till elgitarrer, mikrofoner och syntar, vidare till ekoeffekter och samplers och sedan MIDI och iPod. Det finns så många olika tekniker som har skapats för att spela upp, spela in, mixa och dela musik. Med rumsligt ljud får musiker, tekniker och producenter ett otroligt nytt verktyg som gör att de kan ge miljontals människor en ny 3D-upplevelse. Allt börjar med ett nytt verktyg som artister kan experimentera med, och till slut får man Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band och Pet Sounds.
Det kommer från artisterna som börjar använda det. Det krävs engagemang från personerna som använder det och personerna som kommer att uppskatta det. När jag började skapa beats som barn behövde man spara ihop rätt mycket pengar för att köpa en sampler. De var inte lätta att få tag på och få av dem fanns att köpa i butik. Nu kan jag sätta in mina AirPods, trycka på uppspelningsknappen och uppleva rumsligt ljud. Och fans och artister kan lyssna på det och skapa sådan här musik nu. Det är då saker förändras, eftersom det påverkar unga personer som sitter där och lyssnar och tänker ”Så här bra vill jag att min musik ska låta”.
Härifrån kommer det att bli en riktigt spännande resa. Till slut kommer det att finnas nya artister som växer upp med rumsligt ljud, precis som jag växte upp med stereo. Artister i framtiden kommer kanske aldrig ens komma på tanken att skapa ett album i stereo eftersom allt de har upplevt är rumsligt ljud. Och det kommer att bli ännu bättre att skapa sådan musik. Apple bygger in verktyg för att skapa uppslukande musik direkt i Logic Pro senare i år. Så alla musiker kommer att kunna skapa och mixa sina låtar i rumsligt ljud för Apple Music – oavsett om de är i studion, hemma eller någon annanstans.
Stereo kommer förstås också att finnas kvar – ingen kommer att ta bort stereo, precis som man inte tog bort mono. Jag har många monoskivor i min samling, och de låter suveränt eftersom de skapades för att man skulle lyssna på dem i mono. Musik som har skapats för att man ska lyssna på dem i stereo kommer att låta lika fantastiskt i stereo som de alltid har gjort. Men nu är musiken på väg in i en miljö med rumsligt ljud. Det handlar inte om slutet på något, utan om början på något nytt.
– Zane Lowe, Apple Music
Dela artikeln

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48