Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Hyllades av Steve Jobs – nu trendar Malmöstudion på Tik Tok

Efter skejtboard och bmx tar Malmöstudion Illusion Labs sin framgångsrika Touchgrind-serie in i sparkcykelvärlden. Nästa vecka släpps spelet ”Touchgrind scooter” som har påverkats kraftigt av att studion en dag upptäckte att de trendade på Tik Tok.

Den legendariska Apple-grundaren Steve Jobs hyllade Illusion Labs som nu släpper ett sparkcykelspel.
Den legendariska Apple-grundaren Steve Jobs hyllade Illusion Labs som nu släpper ett sparkcykelspel.Foto: Illusion Labs, Paul Sakuma

Spelstudion Illusion Labs har en fascinerande historia som bör berättas igen. Andreas Alptun och Carl Loodberg träffades på Malmöföretaget TAT, men startade snart eget och det var när de kom över en Iphone innan den släppts i Sverige som de insåg att de skulle göra spel.

Deras ”Labyrinth”-spel har fått Apple-legendaren Steve Jobs att stå på scen och hylla dem. Och när ”Touchgrind Skate” släpptes samma år var det världens första så kallade multitouch-spel, det vill säga att man använde två fingrar på skärmen hela tiden.

”Jag brukade då förklara spelet med att dina fingrar är dina ben och med dem styr du skejtboarden i spelet”, säger Andreas Alptun.

Spelet blev en succé och det blev först en uppföljare i ”Touchgrind Skate 2” och sedan bytte man fordon i ”Touchgrind BMX” som också fick en tvåa och allt pekade uppåt. Men i takt med att mobilspelbranschen kom att handla alltmer om ”casual gaming” började Illusion Labs kände sig vilsna. Marcus Dawson som jobbat i företaget sedan första spelet tog över som vd, medan Andreas Alptun och Carl Loodberg var kvar som ägare samtidigt som de utvecklade nya idéer till företaget.

Illusion Labs spel ”Touchgrind Skate”.
Illusion Labs spel ”Touchgrind Skate”.Foto: Illusion Labs

Men sommaren 2020 vände allt. Först förstod de inte vad som hade hänt. Förrän Marcus Dawsons systerson berättade att ”Touchgrind BMX 2” trendade på Tik Tok.

”Plötsligt hittade vi 5,3 miljoner videos på Tik Tok där folk visade upp sina åk i vårt spel, berättar Marcus Dawson.

Det gjorde att Illusion Labs också hittade hjärtat i vad som skulle komma att bli den nya ”Touchgrind”-uppföljaren. Scooter-spelet där man ska göra tricks på sparkcykel.

”Det vi såg på Tik Tok var att folk ville visa upp att de tagit sig in på topplistor, men också visa upp sina pimpade cyklar”, berättar Marcus Dawson.

Så i ”Touchgrind Scooter” har man nu brutit ned topplistorna på mer regional och lokal nivå. Istället för en världstopplista finns det nu listor för Sverige, Skåne, Malmö, till och med Bunkeflostrand.

I nya spelet kan man dels köra freestyle, när man kör en bana från start till mål och gör så coola tricks som möjligt för att få poäng. Men det finns också ”Tricky” där man ska klara av att göra en hel lista av enskilda tricks. Och ”Versus” där man tävlar mot en annan spelare.

Vad är nästa steg för ”Touchgrind”?

”Dels att flytta spelet till nya plattformar. Vi är sugna på Nintendo Switch och håller på att utveckla ett annat spel för det nu. Men vi har ingen plan på ett 'Touchgrind Scooter 2', utan snarare kommer vi att bygga ut det här spelet med fler banor. Och sedan har jag en idé om ett helt nytt ”Touchgrind”-spel där man åker på något helt annat”, säger Andreas Alptun.

Den 10 juni släpps ”Touchgrind Scooter”.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera