öppnas i ett nytt fönster
Beatrice Ionascu, medgrundare till imagiLabs; Paula Dozsa, medgrundare till imagiLabs; Samantha John, grundare till Hopscotch; Matt Garrison, medgrundare till ShapeShifter Labs; Dora Palfi, medgrundare till imagiLabs
Deltagare på Apple Entrepreneur Camp utvecklar appar som skapar nya möjligheter för framtidens utvecklare och kreatörer.
När grundaren till ShapeShifter Lab och den skickliga jazzmusikern Matt Garrison började drömma om en helt ny digital musikupplevelse att dela med andra vände han sig till vänner och musikerkollegor som kunde koda. De hade egna projekt på gång och hade egentligen inte tid, men Garrison gav inte upp. Han visste att det var nödvändigt för honom att förstå grunderna för programmering för att kunna börja utveckla sin app.
”Jag sa: Lär mig koda, så bygger jag appen själv”, berättar Garrison. ”Visa mig bara hur man gör. För jag tror att när man som musiker idag står inför en teknisk utmaning måste man bara se till att undanröja hindren och köra på.”
Garrison och hans team började jobba i Objective-C och därefter i Swift med en app som heter TuneBend. Appen erbjuder ett nytt sätt för musiker att jamma tillsammans, spela in och så småningom sälja sin musik i ett ekosystem för musikentreprenörer. TuneBend förenar Garrisons passion för musik, teknik och entreprenörskap. Garrison driver sitt eget företag, ShapeShifter Lab, en musikalisk mötesplats i Brooklyn, New York.
”Jag har alltid varit fascinerad av datorer och teknik”, säger Garrison. ”Nu har jag lärt mig att förstå dem på djupet och utveckla en digital struktur för hur man presenterar musik. Jag tror att vi är en av få musikaliska mötesplatser som faktiskt bygger kod på plats.”
Apple Entrepreneur Camp-deltagaren och jazzmusikern Matt Garrison spelar på en gitarr.
Apple Entrepreneur Camp-deltagaren och jazzmusikern Matt Garrison skapar en ny samarbetsapp för musiker som heter TuneBend.
En närbild på Matt Garrison som spelar på en keyboard.
Matt Garrison är grundare till och chef för ShapeShifter Lab, en musikalisk mötesplats i Brooklyn, New York.
Runt om i världen har kodning blivit det officiella språket för dagens entreprenörer. Det undanröjer hinder och erbjuder kraftfulla plattformar för nyskapande företagare som vill fånga intresset hos sina kunder med banbrytande upplevelser och tjänster. För att alla ska kunna ta del av möjligheterna med kod skapar de här utvecklarna appar som lär ut kodning till underrepresenterade grupper. Med appar som lär ut grunderna i kodning och främjar kreativa uttryckssätt försöker entreprenörer fånga intresset hos en bredare grupp av framtida utvecklare och kreatörer. Deras målmedvetenhet är ofta ett resultat av deras egen resa inom kodning, som startade när de påbörjade sina första egna, digitala projekt.
Grundaren till Hopscotch, Samantha John, ville skapa en app som väckte intresse för kodning hos unga tjejer. Hopscotch är en app som lär barn grunderna i kodning och stimulerar deras kreativitet genom att låta dem skapa egna spel, konstverk och berättelser. Barn och tonåringar kan publicera sina verk på Hopscotch, där de kan spela och lära sig tillsammans i ett modererat forum. John lärde sig kodning när hon gick på college, men hon märkte att många av hennes manliga vänner hade lärt sig koda mycket tidigare.
”Jag ville göra någonting för mig själv som barn”, säger John. ”Alla min manliga vänner som kan kodning lärde sig redan som barn, medan jag inte riktigt var medveten om att den möjligheten fanns. Jag ville förändra det för nästa generation.”
För att vidareutveckla sina appar och lära sig mer om nya kraftfulla verktyg och resurser deltog både Garrison och John på Apple Entrepreneur Camp.
Apple Entrepreneur Camp, som anordnades första gången 2019, är ett engagerande tekniklabb för appbaserade företag som drivs av utvecklare från underrepresenterade grupper i branschen. Bland de första deltagarna fanns 100 kvinnliga innovatörer och deras team från 42 länder. Som en del av Apples REJI-projekt (Racial Equity and Justice Initiative) välkomnade företaget programmets första svarta grundare och utvecklare tidigare i år.  
”Det var fantastiskt att få arbeta på Apples nya campus och få tillgång till alla resurser där”, säger John. ”Det bästa var nog när jag fick arbeta med en bugg i WebGL tillsammans med ingenjören som faktiskt jobbar med det på Apple.”
Hopscotch-grundaren Samantha John står framför en vägg.
Apple Entrepreneur Camp-deltagaren Samantha John har skapat Hopscotch, en kodningsapp som stimulerar unga tjejers kreativitet och problemlösningsförmåga.
Samantha John använder Hopscotch-appen på en iPad.
Hopscotch är ett roligt sätt för barn att lära sig grundläggande kod för att skapa sina egna spel, konstverk och berättelser.
Grundarna av imagiLabs, Dora Palfi, Beatrice Ionascu och Paula Dozsa, deltog också på Apple Entrepreneur Camp. Utvecklarna, som ursprungligen kommer från Sverige, träffades när de studerade datavetenskap på New York University Abu Dhabi, där de upptäckte ett gemensamt intresse för digitala upplevelser med fokus på människa–datorinteraktion. imagiLabs föddes ur en verklighet i branschen: bristen på kvinnor inom teknik. Det var denna brist som fick imagiLabs att vilja inspirera flickor att utveckla sina egna superkrafter som kodare. imagiLabs ger tillgång till en stöttande gemenskap genom appen, det smarta tillbehöret imagiCharm och ett socialt nätverk, så att tjejer kan lära sig koda tillsammans.
På Apple Entrepreneur Camp fick Palfi, Ionascu och Dozsa möjligheten att utbyta tankar och upplevelser med andra nystartade företag och deras grundare. Upplevelsen bekräftade deras övertygelse att det behövs mer mångfald bland världens utvecklare för att tekniken ska bli tillgänglig för alla.
”Studier har visat att vid tolv års ålder har pojkar och flickor ungefär samma intresse för datavetenskap”, säger Dora Palfi, imagiLabs vd och grundare. ”Men vid fjorton års ålder går intresset åt olika håll. Det stiger till 47 procent för pojkar, men sjunker till 12 procent för flickor. Vi tror att det beror på bristen på relevanta aktiviteter, skapade av och för flickor. Vår app och imagiCharm kan fylla den luckan.”
imagiLabs-grundarna Paula Dozsa, Beatrice Ionascu och Dora Palfi samarbetar på en Mac, en iPad och en whiteboard.
imagiLabs-grundarna Paula Dozsa, Beatrice Ionascu och Dora Palfi vill ge flickor över hela världen superkrafter inom kodning, så att de kan växa upp till entreprenörer och uppfinnare som förändrar världen.
Från vänster till höger: imagiLabs är en app och ett nätverk som skapar möjligheter för tjejer som kodar. imagiCharm är ett smart tillbehör som tjejer kan skräddarsy varje dag med hjälp av appen imagiLabs.
Uppifrån och ner: imagiLabs är en app och ett nätverk som skapar möjligheter för tjejer som kodar. imagiCharm är ett smart tillbehör som tjejer kan skräddarsy varje dag med hjälp av appen imagiLabs.
Apple Entrepreneur Camp anordnar tekniklabb, enskild rådgivning från Apples experter och tekniker samt mentorskap, inspiration och insikter från ledare inom Apple. Efter avslutat labbmoment får deltagarna löpande stöd och blir del i ett växande nätverk som bidrar till att starta och utveckla företag. Under 2020 utökades Apple Entrepreneur Camp för svarta grundare och utvecklare.
”Första gången jag hörde talas om Entrepreneur Camp var på WWDC förra året”, säger Garrison. ”Tim Cook pratade om hur vi kan hitta en väg till jämlikhet mellan etniska grupper och hur kodning skulle kunna bidra till det. Mina vänner sa att jag förmodligen var en perfekt deltagare. Och jag höll med dem.”
TuneBend släpps i höst, men Garrison kommer först att lansera en mindre version av appen under Worldwide Developers Conference (WWDC) 2021. Appen, som har fått det passande namnet ”Matt Garrison”, kommer att innehålla de grundläggande komponenterna i TuneBend och ge en försmak av vad som kommer i höst. Garrisons tanke med den här första versionen är att samla in feedback för att med tiden bygga in fler funktioner som engagerar användare på alla nivåer – en digital jamsession med gränslösa möjligheter till musikskapande och kodning.
Dela artikeln

Bilder på Apple Entrepreneur Camp-deltagare

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48