öppnas i ett nytt fönster
PRESSMEDDELANDEN 20 april 2021

Apple inleder ett nytt kapitel inom podcaster med Apple Podcasts Subscriptions

Omfattande uppdateringar av Apple Podcasts gör det roligare och enklare att upptäcka och lyssna på poddar
Poddarna The Athletic, The Midnight Miracle och Code Switch på varsin iPhone 12.
Apple Podcasts Subscriptions är en global marknadsplats där poddlyssnare kan hitta betalprenumerationer från sina favoritproducenter, till exempel The Athletic och NPR. The Midnight Miracle, en nyskapande serie med Talib Kweli, Yasiin Bey och Dave Chappelle, släpps nästa månad för prenumeranter på kanalen Luminary i Apple Podcasts.
Cupertino, Kalifornien, USA Apple presenterade idag Apple Podcasts Subscriptions, en global marknadsplats där poddlyssnare kan hitta betalprenumerationer från poddskapare de gillar plus miljontals gratispoddar på Apple Podcasts.
Från och med maj kommer lyssnare i över 170 länder och regioner att kunna teckna betalprenumerationer och få tillgång till massor av förmåner, som reklamfri lyssning, extramaterial, exklusiva serier och möjlighet att lyssna på nya serier innan de släpps. Lyssnarna kan skaffa betalprenumerationer från mängder av oberoende producenter som Tenderfoot TV, Pushkin Industries, Radiotopia från PRX och QCODE samt från etablerade nyhets- och underhållningskanaler som NPR, Los Angeles Times, The Athletic, Sony Music Entertainment och många andra.
”För femton år sedan bidrog Apple till poddarnas enorma spridning genom att erbjuda poddskapare en förstklassig, öppen plattform för att informera, underhålla och inspirera hundratals miljoner lyssnare över hela världen”, säger Apples vice vd för Internet Software and Services Eddy Cue. ”Idag är Apple Podcasts det bästa sättet för lyssnarna att upptäcka och lyssna på miljontals fantastiska program. Vi är stolta över att återigen ta täten i podcastutvecklingen med Apple Podcasts Subscriptions. Nu väntar vi med spänning på vad världens alla poddskapare kommer att göra med den nya kraftfulla plattformen.”
Nya kanaler med utvalda grupper av program.
Kanaler är utvalda grupper av program. Lyssnarna kan upptäcka nya program från poddskapare de gillar via gratiskanaler, prenumerera på betalkanaler och utforska freemiumkanaler med gratisprogram och extra förmåner.
Från och med nästa månad kommer lyssnarna att kunna använda kanaler. De innehåller grupper av program utvalda av poddskapare och varje kanal har en unik titel, beskrivning och omslagsbild. Lyssnarna kan bläddra bland gratiskanalerna som man bläddrar bland program. Det gör det enkelt att hitta fler program från poddskapare man gillar – och upptäcka betalkanaler och kanaler med extra förmåner för prenumeranter.
Appen Podcaster har designats om i iOS 14.5 och har en förbättrad sökflik där användaren snabbt hittar till topplistor och kategorier. Podcaster innehåller också nya snygga sidor för varje program och avsnitt, så att det blir enklare att lyssna, följa och dela dem. Den nya smarta uppspelningsknappen startar automatiskt det senaste avsnittet i program med fristående avsnitt och det första avsnittet i kronologiska serier. Användaren kan spara enskilda avsnitt som då laddas ner för lyssning offline, vilket gör det enklare att bokmärka poddar som man vill lyssna på senare i biblioteket.
På den nya webbplatsen Apple Podcasts for Creators kan poddskapare lära sig mer om att producera poddar, hänga med i de senaste nyheterna och funktionerna, fördjupa sig i handledningar och få smarta tips. Från och med idag kan alla poddskapare få tillgång till den uppdaterade sidan Apple Podcasts Connect där det finns nya funktioner som gör det enklare att hantera program i Apple Podcasts. Där kan man redigera metadata, schemalägga och hantera programsläpp, skapa kanaler med grupper av program, hantera flera användare och roller samt få reda på hur lyssnarna interagerar med programmen via ny statistik och visuella representationer. Via Apple Podcasts Connect kan poddskapare gå med i det nya programmet Apple Podcasters Program, som ger tillgång till alla verktyg som behövs för att skapa och distribuera betalprenumerationer på Apple Podcasts.

Poddskapare uttrycker sin entusiasm över Apple Podcasts Subscriptions och framtiden för poddar

Podcaster har gjort det möjligt för många kreativa talanger att hitta lyssnare över hela världen. Apple Podcasts Subscriptions bygger vidare på den här unika relationen och erbjuder poddskaparna ett sätt att knyta starkare band till sina mest engagerade lyssnare:
Martina Abrahams Ilunga, vd och chefredaktör för You Had Me at Black: ”Vi är en oberoende podd som startade för fem år sedan och vi har alltid hämtat vår styrka och drivkraft från lyssnarna. Och lyssnarna vill ha mer! Fler berättelser och fler avsnitt – snabbare. Med Apple Podcasts Subscriptions kan vi ge dem det. Våra prenumeranter får höra nya säsonger och avsnitt före alla andra, samtidigt som de hjälper oss att växa och bygga en stabil grund för framtiden.”
Donald Albright, vd och medgrundare av Tenderfoot TV: ”Med TenderfootPlus+ kan vi erbjuda våra lyssnare ännu mer av det de vill ha – exklusiv, reklamfri lyssning till våra välkända klassiker och nya program – först av alla. Att vi lanserar den här prenumerationen genom Apple Podcasts, som de allra flesta av våra lyssnare använder, gör det enkelt och smidigt för Tenderfoot-publiken att uppgradera till en ännu bättre upplevelse.”
Alex Mather, grundare och vd för The Athletic: ”Vårt team älskar att berätta fängslande historier för sporttokiga lyssnare över hela världen. Våra sändningar – sportnyheter, analyser och berättelser – har över en miljon lyssningstimmar varje vecka. Vi vet att riktiga sportnördar alltid är intresserade av att höra historier om sina klubbar och lag, gärna ur en ny vinkel, och med Apple Podcasts Subscriptions kan vi ge dem fler sådana historier på ett helt nytt sätt, utan reklam, direkt genom Apple Podcasts.”
Poddar har också blivit ett viktigt sätt att förstå vad som händer i världen. Många lyssnare söker förklaringar till nyhetshändelser och kulturfenomen i samtiden genom att lyssna på poddar. Med Apple Podcasts Subscriptions får lyssnarna ett enkelt och intuitivt sätt att stötta kvalitetsprogram från tidningar, tidskrifter, digitala utgivare, lokalradiostationer med mera, direkt från Apple Podcasts:
John F. Lansing, vd för NPR: ”Apple har varit en viktig partner i vårt arbete med podcaster sedan allt började 2005. Vi tycker att deras plan för en ny inkomstkälla för poddskapare på Apples plattform är en utmärkt idé. Apple Podcasts Subscriptions kommer att ge lyssnarna en ny möjlighet att stötta sina favoritpoddar på NPR och våra medlemsstationer så att vi kan fortsätta vårt folkbildande uppdrag.”
Chris Argentieri, vd och operativ chef för Los Angeles Times: ”Prenumerationer har alltid varit en viktig inkomstkälla för vår verksamhet och podcaster har blivit ett kraftfullt medium för att sprida vår journalistik och vårt berättande till en stor publik. Tack vare möjligheten att kombinera dessa två med Apple Podcasts Subscriptions kommer vi att kunna utöka vårt utbud med nya format och berättelser som når ut till fler lyssnargrupper.”
Stefan Ottlitz, vd och produktutvecklingschef på Der Spiegel: ”Ljud är ett mycket kraftfullt medium som ger Der Spiegel möjlighet att nå ut till en större publik och väcka intresse och engagemang för vårt varumärke. Det är glädjande att se att Apple investerar i podcaster. Den här satsningen kommer att öppna dörrar till mer långsiktiga intäkter, som ger oss möjlighet att ytterligare höja vår ambitionsnivå för oberoende journalistik i ljudformat.”
Apple Podcasts Subscriptions ger större frihet att skapa och lyssna på nya typer av ljudbaserat berättande som kommer att omdefiniera podcaster på överraskande och glädjande sätt för både poddskapare och lyssnare:
Maggie McGuire, vd för Pinna, en on-demand-tjänst för barnprogram i ljudformat: ”Apple Podcasts Subscriptions ger Pinna möjlighet att producera ännu bättre berättelser för barn och familjer. Genom våra reklamfria prenumerationer kommer lyssnarna att få tillgång till en hel samling prisbelönta originalserier – actionfyllda äventyr, mysterier, komedier, tävlingsprogram, musikaler och mycket annat. Vi ser fram emot att ge barn över hela världen chansen att upptäcka en ny favoritpodd.”
Dennis Kooker, vd för Global Digital Business och US Sales på Sony Music Entertainment: ”Apple sätter poddskaparna i första rummet med sin prenumerationsmodell. Prenumerationer ger ökad flexibilitet och fler valmöjligheter för kunderna samtidigt som det ger poddskaparna bättre möjligheter att tjäna pengar på sitt arbete. Allt det här kommer att leda till större investeringar och ännu bättre program för alla hängivna poddlyssnare.”
Malcolm Gladwell och Jacob Weisberg, medgrundare av Pushkin Industries: ”Poddmediet har totalt förändrat mitt sätt att berätta en historia och Apple Podcasts Subscriptions kommer att bli omvälvande”, säger Gladwell, som också är programledare för Revisionist History. ”Våra producenter och jag har massor av idéer som inte riktigt passar in i de befintliga modellerna, men nu kommer vi att kunna förverkliga dem. Det är ett stort framsteg i utvecklingen av ljudbaserat innehåll och det känns otroligt spännande”, säger Weisberg. ”Att podcaster finns idag och har blivit en sådan succé är tack vare Apple.” Apple Podcasts Subscriptions kommer att hjälpa oss att knyta starkare band till lyssnarna och bygga en stabil grund för vår verksamhet. Betalprenumerationer är precis vad oberoende poddskapare som vi själva behöver för att lyckas och blomstra i längden, och vi är väldigt glada över att Apple har valt att ta täten här.”
Priser och tillgänglighet
  • Apple Podcasts Subscriptions kommer att bli tillgängligt för lyssnare i över 170 länder och områden i maj. Specifika mjukvarukrav för Apple Podcasts Subscriptions och kanaler kommer att meddelas i förväg.
  • Priset på prenumerationerna bestäms av poddskaparna och betalning sker vanligtvis en gång i månaden. Poddskaparna kan också erbjuda betalning per år. Prenumeranterna kan då hantera betalningen via kontoinställningarna för sitt Apple-ID, som de kommer åt direkt från Lyssna nu. Lyssnarna kommer också att ha tillgång till kostnadsfria provavsnitt från poddskaparna.
  • Med familjedelning kan upp till sex familjemedlemmar dela på en prenumeration.
  • Lyssnarna kommer åt den förbättrade sökfliken med topplistor och kategorier, nya sidor för program och avsnitt med den smarta uppspelningsknappen samt sparade avsnitt i iOS 14.5, iPadOS 14.5 och macOS 11.3. Sparade avsnitt är också tillgängliga i watchOS 7.4 och tvOS 14.5. Dessa mjukvaruuppdateringar kommer i nästa vecka.
  • Apple Podcasters Program, som innehåller alla verktyg som behövs för att erbjuda betalprenumerationer på Apple Podcasts, är tillgängligt för poddskapare i över 170 länder och områden för 219 SEK per år. Poddskapare kan gå med i Apple Podcasters Program redan idag via Apple Podcasts Connect.
  • Apple Podcasts innehåller fler än 2 miljoner gratisprogram och finns utan kostnad på iPhone, iPad, iPod touch, Mac, Apple Watch, Apple TV, HomePod mini, CarPlay, iTunes i Windows och andra smarta högtalare och bilsystem.
Dela artikeln

Bilder på Apple Podcasts Subscriptions

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48