Hoppa till innehållet

Apple startar investeringsfond för skogen – svenska företag inbjuds att pitcha

Apple leder resningen av en ny investeringsfond för miljösatsningar. Fonden, som hanteras av Goldman Sachs och granskas av Conservation International, är på 1,7 miljarder kronor och ska investera i projekt som syftar till att permanent eliminera koldioxid från luften. ”Skog drar ut koldioxid från atmosfären”, säger företagets hållbarhetschef Lisa Jackson.

Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.
Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.Foto: Apple

För tre år sedan stod Apples vd Tim Cook i skogen söder om Hudiksvall under en sällsynt Sverigeresa. Anledningen var ett besök hos Iggesunds kartongbruk, vilka levererar kartong till techjättens förpackningar.

Bland mycket annat planterade Tim Cook ett träd på ett område som precis avverkats för att bli massa.

”Innovationsmässigt och miljömässigt är det här en egen liga”, sa Cook vid tiden om samarbetet med Iggesund.

Nu går Apple vidare med sin satsning på att planera skog, om än i lite större skala.

Bolaget har startat en egen investeringsfond med målet att investera i projekt som syftar till att suga koldioxid ur atmosfären.

Läs mer: NHL-proffset investerar i växtbaserad fisk: ”Nästa nya trend”

Apple är noga med att poängtera att fonden, som är ett samarbete med Goldman Sachs och miljöorganisationen Conservation International, ska investera med syfte att se både miljömässig framgång och ekonomisk avkastning.

Bolaget har inte presenterat några investeringar ännu, men säger att företag från Sverige som har idéer är välkomna att pitcha.

Fonden är från start på 200 miljoner dollar, 1,7 miljarder kronor. Apple vill inte svara på om de tänker resa mer kapital.

”Genom att skapa en fond som både genererar avkastning och riktig mätbar effekt på koldioxidpåverkan siktar vi på driva en bredare förändring i framtiden. Vi vill uppmuntra investeringar i koldioxideliminering runtom i världen”, säger Lisa Jackson, företagets hållbarhets chef och tidigare chef över den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA under president Barack Obama.

Satsningarna ska primärt vara inom skog och naturresurser som brukas eller avverkas i syfte att bli till kommersiella produkter. Apple har inte kommunicerat exakt vad det handlar om, men precis som svenska skogsföretag ofta påpekar kan massa användas till allt från papper till plastliknande material och till och med textil.

På så vis omvandlas koldioxid som fångats upp i träden till nya hållbara material, vilket ger avkastning och en positiv miljöeffekt.

Iggesund är ett sådant exempel, där två träd planteras för varje enskilt som avverkas för att bli kartong.

Läs mer: Så rustar svenska bolagen för elektrifiering – med konfliktmetaller och havsvatten

Satsningen ligger i linje med Apples mål att bli helt klimatneutrala till år 2030, genom hela sin produktion och produkternas livslängd.

Enligt Apples beräkningar ligger omkring 75 procent av den utmaningen i produktionskedjan som de kan kontrollera. Det är resterande 25 procent bolaget vill kompensera för i den här satsningen.

Investeringarna från den nya fonden ska, enligt Apple, resultera i minst 1 miljon ton mindre koldioxidutsläpp per år. Det motsvarar utsläppen från 200 000 personbilar.

Utöver fonden bygger Apple också egna sol- och vindkraftverk – bland annat ett i Danmark – för att nå sina klimatmål. Men företaget är långt ifrån ensamma bland techjättarna att satsa hårt på att minska sina klimatavtryck. 

Läs mer: Google sätter nytt klimatmål: Noll utsläpp vid 2030

Konkurrenten Microsoft har den förmodligen mest aggressiva miljösatsningen hittills. Bolaget ska inte bara vara klimatneutrala 2030 utan till och med ta bort mer koldioxid än de släpper ut. Till 2050 vill Microsoft ha eliminerat motsvarande mängd koldioxid som de släppt ut historiskt sedan bolaget grundades 1975.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera