Hoppa till innehållet

Uppgifter: Så blir Apples rekorddyra glasögon – första nya produkten sedan Apple watch

Ihärdiga rykten gör gällande att Apple kommit långt i utvecklingen inom ”augmented reality”, förstärkt verklighet. Men den första produkten på området blir en mer traditionell VR-mask – för en nischpublik med djupa fickor. I alla fall om man får tro nya uppgifter till Bloomberg.

Att augmented reality – verklighet förstärkt med digitala inslag – är ett fokusområde för Apple är ingen hemlighet. Det är däremot detaljerna om hur en ny produkt skulle kunna se ut.
Att augmented reality – verklighet förstärkt med digitala inslag – är ett fokusområde för Apple är ingen hemlighet. Det är däremot detaljerna om hur en ny produkt skulle kunna se ut.

Rykteskarusellen kring Apple har gått från att handla om telefoner och surfplattor till bilar och futuristiska AR-glasögon.

Nu rapporterar Bloomberg nya detaljerade uppgifter om projektet med glasögonen, som framstår mer som en VR-mask – med extra allt.

Till skillnad från breddprodukter som Iphone och Apples datorer sägs bolaget i det här fallet sikta på en supersmal målgrupp och en försäljning på under 200 000 enheter.

Det är, enligt källor till Bloomberg, i paritet med målet för bolagets superdyra Mac Pro, som säljs för 72 000 kronor.

Läs mer: Samsung släpper nytt: Så blir Galaxy S21-telefonerna

Vidare framkommer att Apple både testar nya superprocessorer i glasögonen och de ska innehålla displayer med betydligt högre upplösning än VR-masker på marknaden i dag.

Produkten ska i storlek vara snarlika Facebookägda Oculus produkt ”Quest”. Kameror i sidan sägs göra att produkten delvis kan fungera som AR-glasögon, där användaren ser den fysiska världen framför sig med digitalt förstärkta element.

Apples vd Tim Cook har sagt att både VR och AR är intressant, men att AR som teknik har bäst framtidsutsikter.

Pokémon go är ett exempel på en populär AR-app, där användaren ser spelkaraktärer ovanpå den fysiska miljön. Det är den tekniken Apples sägs vilja ta vidare i glasögon.
Pokémon go är ett exempel på en populär AR-app, där användaren ser spelkaraktärer ovanpå den fysiska miljön. Det är den tekniken Apples sägs vilja ta vidare i glasögon.Foto: Kin Cheung

Apple har sedan tidigare köpt ett bolag som specialiserar sig på att spela in evenemang – så som konserter och sporttillställningar – i VR. Det är produktioner som skulle kunna passa in i Apples underhållningsmiljö, Apple tv plus.

Enligt uppgifterna till Bloomberg är satsningen på en mask ett insteg för både Apple själva och tredjepartsutvecklare, innan de börjar röra sig mot en bredare konsumentprodukt inom AR.

En sådan produkt sägs vara på planeringsstadiet med en lanseringshorisont på ”flera år”.

VR-masken beskrivs vara i ett skede närmare att faktiskt nå marknaden, men fortfarande i ett stadie där Apple kan besluta sig för att helt göra om eller rent av skrota satsningen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera