Hoppa till innehållet

Bråk och utredningar – men fortsatt guldregn över Apple och Googles app-butiker

Användare beräknas ha lagt rekordhöga 111 miljarder dollar – omkring 900 miljarder kronor – på appar under 2020. En ökning om 30 procent jämfört med året innan, enligt apptjänsten Sensor Tower. 

Tim Cook är vd på Apple.
Tim Cook är vd på Apple.Foto: Marcio Jose Sanchez

Det innefattar både mobilspel och vanliga appar på de två plattformarna App store och Google play, som tar en avgift. 

App store stod för 72,3 miljarder dollar enligt apptjänstens uppskattningar, medan Google play bidrog med 38,6 miljarder dollar. Tillväxttakterna var likartade om 30 procent. 

Det sker i ljuset av coronapandemin som har medfört ännu högre tillväxt för appmarknaden efter förändrade konsumentbeteenden.

Läs mer: Apple avslutar Epic Games utvecklarkonto på App Store efter dispyt

De mest lönsamma icke-spelapparna under året var Tiktok, Youtube och Tinder medan de mest lönsamma mobilspelen var PUBG Mobile, Arena of Valor och Pokémon Go.

När det kommer till unika installationer landade de på närmare 143 miljarder, en ökning om 23,7 procent från förra året. Här är relationen den omvända där Google play stod för merparten.

Tiktok dominerade även här och var den mest nedladdade appen till både App store och Google play.

Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple

Under året som gått har både App store och Google play kritiserats för sina höga avgifter och flera apputvecklare har gått ut i öppet krig mot jättarna. 

Bland dessa märks bland annat Spotify som efter en anmälan fått EU-kommissionen att inleda en utredning kring Apples maktställning inom appekonomin.

(Di Digital/Finwire)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera