Svenska tekniksajten M3 rapporterar i dag om ett konsumentärende som involverade en iPhone XS Max, Telia och Apple. Telefonen hade en oförklarlig vattenskada som Telia insisterade att kunden var ansvarig att betala för. Telia ändrade sig efter att Apple ska ha uppdaterat en service-policy som nu sägs täcka reparationer av vattenskadade iPhones som saknar andra skador.

Oförklarad vattenskada

M3 skriver om en Telia-kund som tappade sin iPhone XS Max och fick den utbytt tack vare en försäkring hos operatören. Kunden upptäckte problem med den nya telefonens Wi-Fi- och Bluetooth-funktionalitet och två månader senare fick hon ett varningsmeddelande om en påstådd vattenskada i telefonen. Hon säger sig ha varit särskilt försiktig med telefonen efter olyckan med det första exemplaret och kan inte förstå hur fuktskadan kan ha uppstått. När telefonen lämnas in meddelar Telia att fuktskador inte täcks av reklamationsrätten. Kunden behöver därför betala för en ny telefonen, få den vattenskadade mobilen tillbaka eller återvinna den.

Vattenskador är vanliga i smartphones, då de kan uppstå när de utsätts för så lite som regn eller hög luftfuktighet i till exempel ett badrum. iPhones är dock skyddade enligt IP68-standarden och bör vara svårare att skada än andra smartphones. Vattenskadorna i konsumentens iPhone XS Max var också stora. Rost hade till och med bildats på insidan av telefonen. Efter flera månader av nekade garantiärenden ändrade sig Telia. Operatören menar att Apple ändrade sin service-policy relaterad till fuktskador den 8 december. Telia följde med en förändring den 10 december.

Ny policy för vattenskada

Telia meddelar att deras nya policy betyder att de ”kommer att godkänna den här typen av reklamationer som rör fuktskadade iPhones så länge inget annat fel upptäcks som kan förklara varför enheten blivit fuktskadad.”. Förändringen i policy betyder att konsumenten som hörde av sig till M3 fick en ny smartphone. Förändringen kan dock påverka många fler konsumenter. Vattenskador anses som regel vara orsakade av användare och skyddas därför sällan av garanti eller reklamation. Nu menar alltså Telia att de har en ny policy, grundad på förändringar från Apple, som kan ge konsumenter rätt om telefoner är vattenskadade utan andra tecken på skador.

M3 har bekräftat med en annan svensk operatör att Apple mycket riktigt har förändrat sin policy relaterad till fuktskador. En annan operatör svarar samtidigt att de inte känner till någon förändring. Apple har inte hört av sig med ett svar till M3.

Den påstådda förändringen i Apples fukt-policy ger sannolikt inte grönt ljus för alla vattenskadade iPhones. Fallskador kan skada smartphones vattentätning, vilket kan påverka vattentätningen. En sådan skada kan noteras av reparatörer, som har möjlighet att peka på en orsak till vattenskadorna. Förhoppningen är i alla fall att Apples förändrade inställning till vattenskador kan hjälpa fler konsumenter.

Källa: M3

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

tretton − fyra =