Från och med i måndags tvingar Apple alla som vill distribuera sina appar via App store att detaljerat och öppet berätta vilken information om användaren som hämtas in. Enligt techjätten handlar det om ett försök att ge användare mer kontroll över personlig data, och att stärka nätintegriteten.
Nu stärker Facebook sin röst i den klagokör som menar att de nya kraven sätter käppar i hjulet för mindre företag. Detta eftersom att kraven gör det svårare att skräddarsy annonser, då den ökade öppenheten anses göra användare mer tveksamma till att dela med sig av personlig data.
Dan Levy, annonschef på Facebook, kallade till en pressträff på tisdagskvällen där han bland annat misstänkliggjorde Apples avsikter.
”Handlar detta verkligen om nätintegritet, eller är det något annat som ligger bakom?”, frågade han sig, och tillade:
”Faktumet är, oavsett intentionen, att Apple har mycket att vinna genom att påtvinga dessa krav. Apple tjänar redan mer än 50 miljarder dollar via App store, och med dessa förändringar kommer de att tjäna ännu mer.”
Han syftar på att Apple i och med förändringen kan komma att ta betalt för App store, och att techjättens retorik om ökad transparens bör ses i skenet av detta. Samtidigt menar han att Apples nya policy i grunden säger att riktad annonsering inte går att förena med nätintegritet, en uppfattning som Facebook inte delar.
Men värst av allt, enligt Dan Levy, är att kraven kommer att bli förödande för mindre företag med en begränsad annonsbudget.
”Förändringen har en massiv påverkan för kreatörer och apputvecklare som erbjuder kostnadsfritt innehåll. De förlitar sig på riktade annonser för att tjäna pengar och om de inte kan monetärisera på sitt innehåll genom effektiv annonsering kommer två saker att ske”, sade han, och fortsatte:
”Det första är att de kommer att försöka hitta andra sätt att överleva, till exempel att låsa sitt innehåll mot betalning genom prenumerationer. Det andra är att de helt enkelt går omkull.”
Enligt Facebook är risken för försäljningstapp stor för mindre företag. Småföretagare har sett tapp på över 60 procent i sin försäljning i genomsnitt för varje dollar de spenderat på annonser när de inte kunnat använda telefondata för att hitta sina kunder via Facebook, enligt en studie som plattformen själv har gjort.
Facebook, som i huvudsak är en annonsdriven plattform, kommer däremot klara sig väl, enligt Dan Levy. Han menar att plattformen redan har tagit höjd för Apples nya krav och att deras annonsintäkter inte kommer att påverkas.
Apple, å sin sida, anser att kravet på en ”innehålldeklaration” möjliggör för användare att ta mer informerade beslut kring personlig data. Samtidigt anser bolaget att användare måste veta om och godkänna att deras data kan hamna i händerna på ett företag.
I början av nästa år planerar Apple att ställa ytterligare krav på att Iphone-användare själva ska få bestämma om företag får kartlägga deras användarmönster eller ej.