Hoppa till innehållet

Facebook i ordkrig mot Apples nya krav: Skadar småföretag

Apples nya krav på transparens med appanvändares data kommer att slå hårt mot mindre företag med små resurser. Det menar Facebook som nu ifrågasätter Apples avsikter. ”De agerar konkurrenshämmande genom att använda sin kontroll över App store för att gynna deras egna resultat på bekostnad av kreatörer och småföretag”, säger Dan Levy, annonschef på Facebook. 

Apples vd Tim Cook och Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Apples vd Tim Cook och Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Från och med i måndags tvingar Apple alla som vill distribuera sina appar via App store att detaljerat och öppet berätta vilken information om användaren som hämtas in. Enligt techjätten handlar det om ett försök att ge användare mer kontroll över personlig data, och att stärka nätintegriteten. 

Nu stärker Facebook sin röst i den klagokör som menar att de nya kraven sätter käppar i hjulet för mindre företag. Detta eftersom att kraven gör det svårare att skräddarsy annonser, då den ökade öppenheten anses göra användare mer tveksamma till att dela med sig av personlig data.  

Dan Levy, annonschef på Facebook, kallade till en pressträff på tisdagskvällen där han bland annat misstänkliggjorde Apples avsikter. 

”Handlar detta verkligen om nätintegritet, eller är det något annat som ligger bakom?”, frågade han sig, och tillade:

”Faktumet är, oavsett intentionen, att Apple har mycket att vinna genom att påtvinga dessa krav. Apple tjänar redan mer än 50 miljarder dollar via App store, och med dessa förändringar kommer de att tjäna ännu mer.”

Han syftar på att Apple i och med förändringen kan komma att ta betalt för App store, och att techjättens retorik om ökad transparens bör ses i skenet av detta. Samtidigt menar han att Apples nya policy i grunden säger att riktad annonsering inte går att förena med nätintegritet, en uppfattning som Facebook inte delar. 

Men värst av allt, enligt Dan Levy, är att kraven kommer att bli förödande för mindre företag med en begränsad annonsbudget.   

”Förändringen har en massiv påverkan för kreatörer och apputvecklare som erbjuder kostnadsfritt innehåll. De förlitar sig på riktade annonser för att tjäna pengar och om de inte kan monetärisera på sitt innehåll genom effektiv annonsering kommer två saker att ske”, sade han, och fortsatte: 

”Det första är att de kommer att försöka hitta andra sätt att överleva, till exempel att låsa sitt innehåll mot betalning genom prenumerationer. Det andra är att de helt enkelt går omkull.”

Enligt Facebook är risken för försäljningstapp stor för mindre företag. Småföretagare har sett tapp på över 60 procent i sin försäljning i genomsnitt för varje dollar de spenderat på annonser när de inte kunnat använda telefondata för att hitta sina kunder via Facebook, enligt en studie som plattformen själv har gjort.

Facebook, som i huvudsak är en annonsdriven plattform, kommer däremot klara sig väl, enligt Dan Levy. Han menar att plattformen redan har tagit höjd för Apples nya krav och att deras annonsintäkter inte kommer att påverkas. 

Apple, å sin sida, anser att kravet på en ”innehålldeklaration” möjliggör för användare att ta mer informerade beslut kring personlig data. Samtidigt anser bolaget att användare måste veta om och godkänna att deras data kan hamna i händerna på ett företag.  

I början av nästa år planerar Apple att ställa ytterligare krav på att Iphone-användare själva ska få bestämma om företag får kartlägga deras användarmönster eller ej. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera