Annons

Användaren ska få välja

Apple står fast vid annonsspärr

Företaget säger att dold datainsamling är invasiv och läskig.

Publicerad Uppdaterad

I och med Ios 14 ville Apple implementera en spårningsfunktion som skulle låta användare få information om när företag ville spåra användaren användning kors och tvärs mellan appar och webbplatser. Detta ledde till så starka reaktioner från bland andra Facebook och företag som erbjuder annonsförsäljning, då de menar att inskränkningen kommer att vara konkurrenshämmande och drabba små företag. Apple menar att de inte har någonting emot att sådant som information om användare och deras vanor samlas in, men att användare själva ska få avgöra i vilken omfattning detta får göras. Apple beslutade sig för att fördröja introduktionen till början av 2021.

Detta ledde i sin tur till att organisationer som bland annat arbetar för att tillvarata personlig integritet uttryckte sin besvikelse över att funktionen har blivit skjuten på framtiden.

Apple står dock fast vid sitt besluta att avvakta med att introducera spårningsskyddet, men försäkrar att planen ligger fast att börja använda den oavsett vad företag som Facebook och andra annonssäljare anser om saken.