öppnas i ett nytt fönster
Philipp Stollenmayer på “Song of Bloom”, Samantha John på Hopscotch samt Adam Oxner och Fares Ksebati på MySwimPro.
Genom nya App Store Small Business Program kan godkända småföretag med årliga intäkter på upp till 1 miljon US-dollar få betala en provision på bara 15 procent – hälften av App Stores standardprovision.
Varje vecka sysselsätter sig en halv miljard besökare på App Store med 1,8 miljoner appar, med allt från indiespel som ”Song of Bloom”, till virtuella träningscoacher som MySwimPro och kodningsappar för barn som Hopscotch. Många av de här apparna har skapats av oberoende utvecklare drivna av en idé. Ofta har utvecklarna ett heltidsjobb som finansierar deras idéer tills de lanseras i den riktiga världen.
Sedan App Store lanserades har småföretag varit dess drivkraft. Dessa företag är nu mer än någonsin centrala för sina kunder, för att hjälpa människor att hålla sig friska, vara uppkopplade och inhämta kunskap. Idag presenterade Apple App Store Small Business Program, en ny provisionsstruktur för att stötta små och oberoende utvecklare och sätta fart på innovationen för nästa kapitel av appar.
Philipp Stollenmayer, indiespelutvecklare.
Indiespelutvecklaren Philipp Stollenmayer med 20 appar på App Store, ser fram emot att App Store Small Business Program ska hjälpa en ny våg av kreatörer att lansera egna nyskapande spel.
”Det här är en stor möjlighet för indiespelandan att verkligen bli mobil”, säger Philipp Stollenmayer, enskild utvecklare på App Store. Stollenmayer, vars senaste spel ”Song of Bloom” vann en Apple Design Award i juni 2020, lockades av den dragningskraft iPhone har som en ny spelplattform – något som ännu är i sin linda och i behov av sina egna standarder. När hans första spel, ”What the Frog”, lanserades på App Store 2013 och vann ett German Multimedia Prize (mb21) förstod han att han var något på spåren.
”Jag såg en hel värld av möjligheter och hur enkelt det var att få ut något”, säger Stollenmayer. ”Jag hade chansen att forma hur mobilspel fungerar och hur de skiljer sig från konsoler. Med mobilspel använder man telefonen på ett mycket personligare sätt. Jag använder mig av det i mina spel och skapar en aktiv spelkänsla, vilket är mycket mer värdefullt än att försöka skapa världar som kanske inte fungerar så bra på en liten skärm.”
“Song of Bloom” visas på iPhone 12.
“Song of Bloom” är ett pusselspel av indieutvecklaren Philipp Stollenmayer som belönades med en Apple Design Award 2020.
Med App Stores nya provisionsstruktur kan små och oberoende utvecklare med årliga intäkter på upp till 1 miljon US-dollar få betala en provision på bara 15 procent – hälften av App Stores standardprovision. Pengarna man sparar innebär att små företag och utvecklare har ännu mer kapital att investera i sin verksamhet, för att utöka sin arbetsstyrka och för att utveckla nya innovativa funktioner för appanvändare runt om i världen. Stollenmayer ser fram emot den nya vågen av spel som kan komma till App Store från personer som inte har någon större erfarenhet av speldesign. ”Jag är mest intresserad av spel från personer som inte har gjort spel förut eftersom de är så otroligt fascinerande”, säger han. ”Det är mycket, mycket lättare att publicera något på iPhone än på någon annan konsol, det finns inga hinder alls. Det är en grym möjlighet för indiestudior som inte vill ta några risker.”
Fares Ksebati och Adam Oxner, medgrundare av MySwimPro.
Fares Ksebati (till vänster) och Adam Oxner, medgrundare av den personliga simcoachen MySwimPro som är en samarbetsapp till Apple Watch, ser fram emot att återinvestera ytterligare intäkter de får in från nya App Store Small Business Program för att göra appen ännu bättre för simmare.
Bortom spelvärlden ser teamet bakom MySwimPro även fram emot möjligheterna att få sitt företag att växa och utöka appens erbjudanden med mindre risk, tack vare de extra intäkterna de får via App Stores nya program. Medgrundarna Fares Ksebati och Adam Oxner är båda födda och uppväxta i Michigan och båda är simmare som under collegetiden tävlade i 100 meter bröstsim (dock inte mot varandra). De träffades tack vare sitt gemensamma intresse av att bygga en plattform som kan kopiera inslagen av simträning, oavsett vilka tränings- eller prestationsmål man har.
”Adam och jag, precis som alla andra i vårt team – simmar på ett eller annat sätt”, säger Ksebati, som också är VD för MySwimPro. ”Vi försöker bygga en gemenskap av människor som använder appen, eftersom man kan simma oavsett hur gammal man är och var man än befinner sig i världen. Därmed är vi på många sätt användare av vår egen produkt.”
När covid-19 slog till och simbassänger runt om i världen började stänga bestämde sig Ksebati och Oxner för att utöka sin virtuella simträningsapp med övningar på torra land för sina 50 000 aktiva användare, som är simmare på olika nivåer.
”Vi har alltid fått förfrågningar om övningar på land, så när covid-19 slog till var det ett självklart val för oss”, säger Oxner, som också är teknisk chef på MySwimPro. ”Därför byggde vi en identisk plattform för träning på land.”
Appen MySwimPro visas på iPhone 12 och Apple Watch Series 6.
MySwimPro som lanserades 2015 har idag 50 000 aktiva användare, som alla är simmare på olika nivåer.
”Vi valde att lägga till träning på land till vår träningsupplevelse för att fortsätta ge våra medlemmar något av värde”, säger Ksebati. ”Vi fortsätter att fokusera på att ge våra medlemmar en träningsupplevelse ur ett helhetsperspektiv, oavsett om de har tillgång till en bassäng eller inte.”
Efter att ha ägnat fem år åt att bygga en app som började som ett sidoprojekt, har Ksebati och Oxner fått MySwimPro att växa till en framgångsrik verksamhet med 12 teammedlemmar runt om i världen, och de ser fram emot nästa kapitel. ”App Stores nya program kommer att vara till stor hjälp för våra intäkter från App Store-försäljning, och vi hoppas kunna dra nytta av eventuella extra intäkter vi får för att göra appen ännu bättre”, säger Oxner. ”Vi ser fram emot att förbättra integrationen av vår träning på land i appen ytterligare för att hjälpa simmare som kanske inte har tillgång till en bassäng just nu.”
Samantha John, medgrundare av Hopscotch.
Samantha John, medgrundare av Hopscotch, ser fram emot att få släppa fler kostnadsfria funktioner för barn med de extra intäkter hon får in från nya App Store Small Business Program.
Samantha John, medgrundare av Hopscotch, som var det första programmeringsspråket som utformades för iPad, ser App Stores nya program som en möjlighet att låta barn göra mer med Hopscotch utan att behöva betala något extra. ” ”Det gör det faktiskt möjligt för oss att ta risker som vi har velat ta, men inte riktigt vågat förut”, säger John. ”Särskilt vad gäller vår prenumeration... Jag tror att det är en bra strategi när det gäller att tjäna pengar, men det begränsar också vilka appen riktar sig till. Och vi har velat gå tillbaka till betalväggen och låta människor göra mer i Hopscotch kostnadsfritt, i hopp om att längre fram ha ännu fler lojala prenumeranter.
Hopscotch började som ett sätt introducera programmering för barn som annars kanske inte skulle komma i kontakt med det. John kläckte idén till appen tillsammans med medgrundaren Jocelyn Leavett, som deltog i Apple Entrepreneur Camps första klass för kvinnliga entreprenörer 2019.
”En av Hopscotchs viktigaste principer är att vi verkligen vill respektera barn som skapare, kreatörer och konstnärer”, säger John. ”Det är faktiskt så vi ser de här barnen, och dessutom som programmerare, så det är verkligen viktigt hur vi tänker oss Hopscotch: Hur ser vi till att barn kan skapa något som är betydelsefullt och viktigt för dem?”
Appen Hopscotch visas på iPad Air.
Hopscotch var det första programmeringsspråket som utformades för iPad när appen lanserades 2013.
John lockades av möjligheterna att göra programmering mer barnvänligt efter att andra generationen iPad lanserades. ”Det är något med en iPad och en pekskärm, något man kan hålla i handen som känns mycket personligare och helt enkelt mycket mer intressant.”
Sedan lanseringen 2013 har Hopscotch nu vuxit till 200 000 aktiva användare i månaden. John anser att Hopscotchs lojala användare är appens bästa innehållsskapare efter att ha sett hur barn skapar och delar sina egna spel och verktyg i appen. När App Store Small Business Program träder i kraft i januari 2021 ser John fram emot att ta fram fler kostnadsfria funktioner för appen.
”Hopscotch är inte bara ett spel och inte bara en app”, säger John. ”Det är en färdighet, en kreativ process, precis som för vissa barn som spelar fiol. Och när barnen blir äldre blir de bättre på att föreställa sig spel, bättre på att göra saker roliga, så Hopscotch är verkligen en långsiktig investering. Att få lite extra intäkter gör det möjligt för oss att investera i saker vi tror kommer att vara nödvändiga för vårt företags framtid.”
Dela artikeln

Bilder av deltagande indieutvecklare i nya App Store Small Business Program

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48