”Coalition for App Fairness”, koalitionen för app-rättvisa, har totalt 13 medlemmar, bland annat Epic Games, Basecamp och Match som äger Tinder.
”De har gemensamt sagt att ’vi är inte ensamma i det här, och kanske ska vi driva det här gemensamt’”, säger Sarah Maxwell, en talesperson för den nya koalitionen enligt New York Times.
Gruppen beskrivs som en välgörenhetsorganisation utan vinstintresse. Alla ska dock ha betalat en avgift till koalitionen för att driva frågorna.
En hemsida som publicerats under torsdagseftermiddagen svensk tid, ”appfariness.org”, listar tio punkter som samarbetsbolagen vill se uppfyllda.
Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple
Bland punkterna står att läsa att bolagen vill ”kunna kontakta sina kunder” genom apparna för att kommunicera reklambudskap, en fråga som är central för Spotify.
”Slippa höga avgifter” är en annan punkt på agendan som känns igen från den svenska streamingjättens kritik. Apple tar en avgift på uppemot 30 procent för betalningar som görs i appbutiken
De stora techbolagen är under attack från flera håll. USA:s justitiedepartement förväntas inleda en konkurrensutredning mot Google redan nästa vecka med anledning av bolagets dominans på sökområdet.
EU har inlett sin egen undersökning av Apples hantering av andra utvecklare i sin App store samt betalmetoded Apple pay.
I börjar av sommaren sa Spotifys chefjurist Horacio Gutierrez till Di Digital att är stolta över att gå i täten för den här kampen mot Apple.
”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler”, sa han och påpekade några av ”orättvisorna”:
”Vi får till exempel inte kommunicera till kunderna att de kan uppgradera till premium billigare utanför Apples butik.”
Läs mer: Apples rabatt ett långfinger till Spotify – men därför kan vd:n vara lugn
Redan på måndag väntas Epic Games och Apple mötas i domstol i USA över den konflikt som uppstått kring spelet Fortnite. Spelet är borttaget från Apples App store efter att Epic avsiktligt brutit mot techjättens reglerna. Det hela är en kampanj från Epic Games för att få Apple makt testad i domstol.
Både Epic Games och Spotify delägs av kinesiska Tencent.