Hoppa till innehållet

Ingen Iphone – men här är Apples nya produkter

Nej, Apple släppte ingen ny Iphone under tisdagskvällens virtuella event. Som väntat presenteras dock en ny klocka och en ny Ipad. Och lite överraskande en enda prenumerationsplan för en lång rad underhållningstjänster.

Apples hälsochef Sumbul Ahmad Desai presenterade nyheten om Apples watch nya mätinstrument för syremättnad, och varför det är ett värde att bry sig om.
Apples hälsochef Sumbul Ahmad Desai presenterade nyheten om Apples watch nya mätinstrument för syremättnad, och varför det är ett värde att bry sig om.
Foto: Apple
Apples nya klocka Apple watch series 6.
Foto: Apple
Foto: Apple

Apple Watch series 6 var kvällens stora produktnyhet när techjätten höll sin årliga presentation.

Ett nytt snabbare chip, nya färger och material, samt en uppsjö ny mjukvara presenterades vid sidan av den stora nyheten: att klockan nu också kan läsa av användarens syresättning i blodet.

”Syremättnad kan indikera hur din andning och cirkulation fungerar och är en nyckelfaktor till din totala hälsa”, sa Sumbul Ahmad Desai, Apples chef för segmentet hälsa.

Apple watch series 6 nya sensor för att mäta syremättnad i blodet. Ljuset mäter färgen på blodet genom huden, vilket avslöjar hur mycket syre det transporterar.
Apple watch series 6 nya sensor för att mäta syremättnad i blodet. Ljuset mäter färgen på blodet genom huden, vilket avslöjar hur mycket syre det transporterar.Foto: Pressbild

Sedan tidigare kan Apple watch läsa av puls och även ta användarens EKG.

Den nya versionen av Apple watch kostar från 4.495 kronor. För den som vill kunna ringa och surfa över mobilnät börjar priset på 5.695 kronor.

Apple passade också på att presentera en ny billigare Apple watch – SE kallad – utan sensorer för syremättnad eller EKG. Den klockan kommer att säljas i Sverige för från 3.195 kronor.

Kvällens andra stora produktnyhet var en ny mindre Ipad, stöpt i samma form som den Ipad pro som lanserades tidigare i år.

Apples nya version av Ipad Air.
Apples nya version av Ipad Air.Foto: Pressbild

Modellen, Ipad Air, innehåller inga hårdvarutnyheter som inte funnits tidigare i andra versioner av Ipad, bortsett en ny modell av fingeravtrycksläsaren ”touch id”.

Skärmen är 10,9 tum och priset är från 6.995 kronor.

Även Ipad, grundmodellen, uppdaterades under kvällen, på samma sätt utan några nyheter som inte setts tidigare. Priset för den modellen är från 3.995 kronor.

Kvällens stora nyhet gällande mjukvara var att Apple satt ihop en kombination av sina tjänster i ett paket. Molnlagringstjänsten Icloud, Apples Spotifyutmanare Apple Music, Apple tv+ och spelplattformen Arcade kommer att börja säljas tillsammans.

Priset för ett konto är från och med lanseringen i höst 155 kronor i månaden (med 50 gb lagring på Icloud) och för en familj med upp till fem personer 199 kronor (200 gb lagring på Icloud). 

Det kan jämföras med priset på 169 kronor för Spotifys familjeabonnemang.

Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple

Anledningen till att Apple inte presenterade en ny Iphone under tisdagskvällen – vilket brukar ske i september – har att göra med förseningar kopplade till leverantörsledet på grund av coronapandemin.

Men det var också ett tecken i tiden att andra produkter fick ta steget fram i rampljuset.

Omsättningen för Iphone är ned med 16 procent på fem år, rapporterade Financial times i veckan. Procentuellt sett står Iphone bara för 44 procent av Apples omsättning (det senaste kvartalet), att jämföra med 63 procent för fem år sedan.

Istället har just ”kringprodukterna” blivit viktigare.

Apple Watch och Airpods, Apples trådlösa hörlurar, har som gemensam produktkategori växt till 6,45 miljarder dollar i omsättning de senaste fem åren. Det är upp 144 procent under samma period som Iphone backat 16 procent.

Enligt analysfirman Canalys säljer Apple 49 par Airpods och 14 Apple watch per 100 Iphones, rapporterar Financial Times.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera