Apple Watch series 6 var kvällens stora produktnyhet när techjätten höll sin årliga presentation.
Ett nytt snabbare chip, nya färger och material, samt en uppsjö ny mjukvara presenterades vid sidan av den stora nyheten: att klockan nu också kan läsa av användarens syresättning i blodet.
”Syremättnad kan indikera hur din andning och cirkulation fungerar och är en nyckelfaktor till din totala hälsa”, sa Sumbul Ahmad Desai, Apples chef för segmentet hälsa.
Sedan tidigare kan Apple watch läsa av puls och även ta användarens EKG.
Den nya versionen av Apple watch kostar från 4.495 kronor. För den som vill kunna ringa och surfa över mobilnät börjar priset på 5.695 kronor.
Apple passade också på att presentera en ny billigare Apple watch – SE kallad – utan sensorer för syremättnad eller EKG. Den klockan kommer att säljas i Sverige för från 3.195 kronor.
Kvällens andra stora produktnyhet var en ny mindre Ipad, stöpt i samma form som den Ipad pro som lanserades tidigare i år.
Modellen, Ipad Air, innehåller inga hårdvarutnyheter som inte funnits tidigare i andra versioner av Ipad, bortsett en ny modell av fingeravtrycksläsaren ”touch id”.
Skärmen är 10,9 tum och priset är från 6.995 kronor.
Även Ipad, grundmodellen, uppdaterades under kvällen, på samma sätt utan några nyheter som inte setts tidigare. Priset för den modellen är från 3.995 kronor.
Kvällens stora nyhet gällande mjukvara var att Apple satt ihop en kombination av sina tjänster i ett paket. Molnlagringstjänsten Icloud, Apples Spotifyutmanare Apple Music, Apple tv+ och spelplattformen Arcade kommer att börja säljas tillsammans.
Priset för ett konto är från och med lanseringen i höst 155 kronor i månaden (med 50 gb lagring på Icloud) och för en familj med upp till fem personer 199 kronor (200 gb lagring på Icloud).
Det kan jämföras med priset på 169 kronor för Spotifys familjeabonnemang.
Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple
Anledningen till att Apple inte presenterade en ny Iphone under tisdagskvällen – vilket brukar ske i september – har att göra med förseningar kopplade till leverantörsledet på grund av coronapandemin.
Men det var också ett tecken i tiden att andra produkter fick ta steget fram i rampljuset.
Omsättningen för Iphone är ned med 16 procent på fem år, rapporterade Financial times i veckan. Procentuellt sett står Iphone bara för 44 procent av Apples omsättning (det senaste kvartalet), att jämföra med 63 procent för fem år sedan.
Istället har just ”kringprodukterna” blivit viktigare.
Apple Watch och Airpods, Apples trådlösa hörlurar, har som gemensam produktkategori växt till 6,45 miljarder dollar i omsättning de senaste fem åren. Det är upp 144 procent under samma period som Iphone backat 16 procent.
Enligt analysfirman Canalys säljer Apple 49 par Airpods och 14 Apple watch per 100 Iphones, rapporterar Financial Times.