öppnas i ett nytt fönster
UPDATE 02 september 2020

iOS-appekonomin skapar 300 000 nya jobb i USA när utvecklare anpassar sig under pandemin

App Store-ekosystemet ger upphov till mer än 2,1 miljoner jobb i USA:s alla 50 delstater

Maxeme Tuchman och Alvaro Sabido, grundare av Caribu.
Grundarna av Caribu, Maxeme Tuchman och Alvaro Sabido, utgör en del av den växande iOS-appekonomin som ger upphov till mer än 2,1 miljoner jobb i USA:s alla 50 delstater.
iOS-appekonomin har genererat omkring 300 000 nya jobb sedan april 2019 och har bidragit till nya möjligheter för personer i alla åldrar i USA – trots alla tuffa utmaningar och den osäkerhet som coronavirusets framfart innebär för amerikanarna. Amerikanska utvecklare som Caribu, H-E-B och Shine har anpassat sin verksamhet för att se till att de kan fortsätta möta kundernas behov i dessa prövande tider.1
Sedan App Store lanserades 2008 har iOS-appekonomin blivit en av de snabbast växande sektorerna inom ekonomin. Trots pandemin fortsätter App Store att förse stora som små företag med ekonomiska möjligheter, så att alla med en idé kan nå ut till kunder världen över och dra nytta av alla nya möjligheter som den här tiden har fört med sig. App Store-ekosystemet genererar nu mer än 2,1 miljoner jobb i alla 50 delstater i USA (en ökning med 15 procent sedan förra året) som ingår i de 2,7 miljoner jobb som Apple ger upphov till i USA.
I USA har appar blivit en ännu viktigare del i vardagen för många som vill hitta nya säkra sätt att tillskansa sig kunskap, arbeta och hålla kontakten med vänner och familj under pandemin. App Store har bland annat appar för restaurangbeställningar, dynamiska och effektiva distansstudier, telefonbaserad sjukvårdskontakt och e-handel för småföretag. Detta skapar långvariga och ekonomiskt hållbara möjligheter för entreprenörerna bakom dessa appar och deras team. Det framgår tydligt av den tvåsiffriga tillväxten av jobb inom den nya appekonomin i stora delar av landet sedan förra året.
USA-karta som visar fördelningen av jobb inom iOS-appekonomin i 50 delstater.
Denna tillväxt har både stora och små företag upplevt, bland annat teamet på Caribu i Miami, Florida. Caribu är en app som erbjuder dynamiska videosamtal med möjlighet att göra en mängd aktiviteter tillsammans, så att familjer och vänner kan ha nära kontakt även på distans. Deltagarna kan rita ihop, läsa godnattsagor, lösa pussel, laga mat och till och med besöka museum i realtid – möten som har blivit allt viktigare de senaste månaderna. Caribus grundare, Maxeme Tuchman och Alvaro Sabido, såg hur deras verksamhet tog fart den här våren i samband med att allt fler sökte nya sätt att hålla kontakten. Teamet på Caribu tredubblades från fyra till tolv medarbetare till följd av den tiofaldigt ökade efterfrågan från kunder runt om i världen – och bidrog därmed till de 17 000 nya jobben inom appekonomin i Florida.
”Vi har sett en explosionsartad ökning det senaste året och har flerdubblat teamet för att möta efterfrågan”, säger Tuchman. ”Det betyder väldigt mycket för oss att inte bara kunna hjälpa familjer och vänner att hålla kontakten under den här svåra tiden, utan att också kunna erbjuda trygga anställningar med bra löner till vår växande personalstyrka. App Store har försett oss med en plattform där vi kan göra båda delar.”
Appen Caribu visas på iPad Pro.
Teamet bakom appen Caribu, som gör videosamtal lärorika och underhållande, har tredubblats de senaste månaderna.
36 000 nya jobb har vuxit fram fram inom appekonomin i Texas det senaste året, vilket är en ökning med nästan 30 procent. Ett företag som bidrog till den ökningen är H-E-B, en Texas-baserad återförsäljare som grundades år 1905 och som idag driver 350 butiker i delstaten med cirka 110 000 anställda. Några månader före pandemin lanserade företaget mobilappen My H-E-B, så att kunderna kan hämta upp sina produkter utanför butiken och beställa matvaror och andra dagligvaror med hemkörning på ett enkelt och smidigt sätt. Sedan dess har antalet aktiva användare varje månad ökat med otroliga 1 050 procent, och H-E-B har redan uppnått omsättningsmålet för 2021 under loppet av bara några månader. Som följd har H-E-B utökat sitt digitala team med fler än 150 anställda och teamet har nyligen lagt till nya funktioner i appen, så att kunderna kan använda kontaktfria kuponger och matkuponger (SNAP), betala genom självbetjäning och bidra med donationer.
”Vårt fokus på användarvänlighet visade sig vara ännu viktigare än vi hade trott och vi är stolta över att vår app gör det möjligt för fler Texasbor att ta hand om sina familjer under den här pandemin”, säger Mike Georgoff, chief product officer för H-E-B Digital. ”Vårt företags styrka ligger i vår personalstyrka – så mycket att vi kallar dem partner. Det betyder så mycket för oss att utöka det teamet varje år i samband med att vi lämnar ett allt större fotavtryck och erbjuder våra kunder nya digitala tjänster.”
Appen My H-E-B visas på iPhone 11 Pro.
H-E-B har utökat sitt digitala team med fler än 150 anställda och fortsätter att lägga till nya funktioner i appen som gör det smidigare och säkrare att handla. 
Caribus och H-E-B:s expansion och bidrag till den lokala appekonomin är utmärkande för vad som händer runt om i USA, med alla tiotusentals nya jobb som har skapats det senaste året.
  • I Maryland har 25 000 nya jobb inom appekonomin skapats sedan förra året. 
  • I Michigan har det skapats 12 000 nya jobb inom appekonomin, vilket är en ökning med 34 procent sedan förra året. 
  • Många av de mindre delstaterna som Alabama, Nevada och Oklahoma har sett en tvåsiffrig ökning av jobb inom appekonomin under samma tidsperiod.
Medan appekonomin fortsätter att växa investerar Apple i utbildningsprogram och möjligheter som hjälper studenter i alla åldrar att förbereda sig för jobb inom appekonomin i framtiden. Apple erbjuder verktyg och vägledning till alla som är intresserade av att lära sig koda genom Swift Playgrounds, Alla kan koda och App Development with Swift. Idag använder mer än 9 000 grundskolor och institutioner för högre utbildning runt om i världen Apples undervisningsmaterial om kodning, bland annat över 100 community college-skolor i USA. Och genom Apples kodningsutbildning, acceleratorprogram och Apple Entrepreneur Camp får blivande apputvecklare chansen att använda den senaste tekniken till att skapa appar, forma sitt företag och marknadsföra sina idéer till en internationell målgrupp. 
Appen Shine visas på iPhone 11 Pro.
Grundarna av Shine, Naomi Hirabayashi och Marah Lidey, deltog i Apple Entrepreneur Camp 2019 där de genom praktiska tekniklabb och med vägledning från Apples experter och ingenjörer implementerade smarta tillvägagångssätt för att lägga till nya funktioner.
Några som var med på Apple Entrepreneur Camp 2019 är entreprenörerna Naomi Hirabayashi and Marah Lidey. Deras app Shine ger smidig åtkomst till olika resurser för hälsa och mentalt välbefinnande som man använder dagligen. Med anledning av coronapandemin inledde Shine ett samarbete med Mental Health America för att tillhandahålla materialet Care for Your Coronavirus Anxiety kostnadsfritt, och de planerar att starta en daglig podd på samma ämne. Dessutom lanserade Shine en ny kategori om svarta människors välmående i somras, där svarta kreatörers innehåll prioriteras.
Apple har mer än 90 000 anställda i alla 50 delstater. De är på god väg att fullfölja sitt åtagande att bidra med 350 miljarder US-dollar i USA under en femårsperiod. Apple bidrar även till 450 000 jobb hos tillverkare och inom leverantörskedjan genom sitt samarbete med 9 000 leverantörer i USA.
Dela artikeln

Bilder på iOS-appekonomi

  1. Antalet skapade jobb beräknas utifrån forskning av dr Michael Mandel, Progressive Policy Institute, från augusti 2020.

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48