Sök

Facebook i möte med stora annonsörer – ny uppdatering från Apple kan försämra Facebooks annonsverktyg

MetaAnnonsering

Mark Zuckerberg. AP Photo/Mark Lennihan

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Facebook uppges ha hållit möten med en rad stora annonsörer gällande en ny iOS-uppdatering från Apple som väntas försämra Facebooks riktade annonser.

Det rapporterar The Information med hänvisning till källor.

I mitten av september kommer Apples nya operativsystem iOS 14 som kommer fråga användarna om tillåtelse att spåra användaraktivitet. Annonsörer väntar sig att många av Iphone-användarna - som nu uppgår till runt en miljard - kommer tacka nej till detta.

Således kommer Facebooks annonsering bli mindre effektiv, vilket i sin tur kan dämpa försäljningen för stora annonsörer som exempelvis mobilspelbolagen Zynga, Activision-ägda King och Tencents Supercell.

Dessa är mer beroende av iOS-formatet, givet att de användarna tenderar att spendera mer än Android-användare.

Läs mer