öppnas i ett nytt fönster
UPDATE 16 juni 2020

Vinnarna av Apples WWDC20 Swift Student Challenge är fast beslutna om att forma framtiden

Bild på Palash Taneja, Devin Green och Sofia Ongele
Palash Taneja, Devin Green och Sofia Ongele är alla vinnare av WWDC20 Swift Student Challenge.
När Apples Worldwide Developers Conference 2020 börjar den 22 juni i ett nytt virtuellt format kommer 23 miljoner utvecklare världen över att ha chansen att delta gratis via Apple Developer-appen och Apple Developer-webbplatsen. För 31:a året i rad kommer WWDC20 att samla den största gruppen innovatörer och entreprenörer någonsin för att kommunicera, dela med sig och skapa. 
Bland dem är 350 Swift Student Challenge-vinnare från 41 olika länder och regioner. Studenterna valdes utifrån sina egenutvecklade Swift Playground-bidrag, en del av Apples årliga WWDC-studentutmaning, som uppmärksammar nästa generation kodare och kreatörer. 
Några av dem är Sofia Ongele, Palash Taneja och Devin Green. De här tonåringarna har ett gemensamt mål som bäst sammanfattas av Ongele: ”Bygga teknik och göra en massa bra saker längs vägen.” Alla tre ser världens utmaningar som möjligheter att förändra. Varje problem är en uppmaning – och de svarar klart och tydligt.
Bild på Sofia Ongele
Sofia Ongele hoppas att en dag jobba som domare eller arbeta politiskt.
För Sofia Ongele, 19, som just har avslutat sitt andra år vid Fordham University i New York, ligger fokus på brytpunkten mellan teknik och social rättvisa. Hennes första iOS-app ReDawn är ett starkt exempel. Efter att en av hennes vänner på universitetet utsattes för ett sexuellt övergrepp under sitt första år på universitetet skapade Ongele ReDawn för att hjälpa andra med liknande upplevelser att få tillgång till resurser på ett säkert, enkelt och lyhört sätt.
”Jag ville göra något som gör den här processen mindre isolerande”, säger Ongele, som har kontaktats av organisationer som vill samarbeta med henne kring appen. Men den viktigaste feedback hon har fått kom från vännen som utsattes för övergreppet. ”Hon tror att den har potential att göra skillnad för människor och det är det som är viktigast för mig.”
Ongele kom i kontakt med kodning för första gången 2016 när hon deltog i Kode With Klossy Boot Camp, en gratis kodningskurs för flickor i åldrarna 13–18. Ongele säger att hennes värld förändrades när hon lärde sig att koda.
”Det blev en total omvändning i min hjärna – nu visste jag vad jag ville göra”, säger Ongele, som senare började att undervisa inom programmet. ”Jag känner så starkt för att förmedla den kunskapen till fler kvinnor och färgade kvinnor, så att de inte känner att det här är ett område som är omöjligt för dem att jobba inom.”
Ongele ser domarna Day O’Connor och Ruth Bader Ginsburg och kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez som sina hjältar och försöker att välja mellan att plugga juridik eller ge sig in i politiken – eller göra båda. Oavsett vilken väg hon väljer, så vet hon att hennes kodningsfärdigheter kommer att vara en del av resan: ”När allt kommer omkring vill jag bara använda tekniken för att göra något bra i samhället.”
ReDawn-appen på iPhone 11 Pro
Sofia Ongeles app ReDawn hjälper människor som har utsatts för sexuella övergrepp att få tillgång till resurser.
Palash Taneja, 19, växte upp i New Delhi i Indien. För fyra år sedan ådrog han sig ett så allvarligt fall av denguefeber, ett virus som smittar genom myggor, att han var tvungen att vårdas på sjukhus. 
”Hela den upplevelsen med att lida i två, tre månader tror jag verkligen inspirerade mig att lära mig programmera och att använda det som ett problemlösningsverktyg”, säger Taneja som just har gått klart sitt första år på University of Texas at Austin. 
Bild på Palash Taneja
Palash Taneja drog nytta av sina erfarenheter av sjukdom för att hjälpa andra.
Han skapade ett webbaserat verktyg som använder maskininlärning för att förutsäga hur sjukdomar som överförs av myggor, till exempel denguefeber, sprids. Och för sitt Swift Student Challenge-bidrag i år skapade han, mot bakgrunden av coronaviruset, en Swift-playground som lär ut kodning samtidigt som den simulerar hur en pandemi rör sig igenom en befolkningsgrupp och visar hur försiktighetsåtgärder såsom social distansering och munskydd kan bidra till att minska antalet infektioner. Han skapade den för att bidra till att utbilda unga efter att han såg att andra inte tog varningarna på allvar.
Taneja är också engagerad i utbildning. Medan han själv var tonåring i Indien frivilligarbetade han med att lära ut engelska och matematik på en skola för elever vars familjer inte hade råd att betala för undervisning. Innan han flyttade till USA för att börja på college skapade han ett program som översätter populära utbildningsvideor online till ungefär 40 språk, så att barn som inte har fysisk tillgång till kvalitetsundervisning kan lära sig på webben.
”Jag gillar verkligen att jobba med barn och tror att utbildning är en av de saker som kan få störst effekt i någons liv”, säger Taneja, ”framför allt i ett utvecklingsland”. 
Devin Green gillar att lösa problem med hjälp av teknik och skaffar inspiration i sin omgivning. När han avslutade sitt sista år i gymnasiet hemifrån på grund av coronaviruset använde han sitt sovrum i Castro Valley, Kalifornien, som labb. 
Bild på Devin Green
Devin Greens appar och uppfinningar är inspirerade av världen omkring honom.
18-åringen som ska börja sitt första år på Stanford-universitetet i höst hade svårt att vakna på morgnarna, så han skapade ett program med en tryckmatta under sängen. Om det fortfarande finns vikt på mattan när han redan borde vara uppe utlöses ett larm som inte slutar förrän han läser av en qr-kod med telefonen. 
”Det finns ungefär 12 olika qr-koder i huset och de slumpas varje morgon”, säger Green. ”Så jag vet aldrig riktigt vart jag måste gå för att stänga av larmet.” 
Samma innovationsanda genomsyrar allt Green skapar. Hans vinnande Swift Student Challenge-playground innehåller roboten Sonny med artificiell intelligens som kan uppfatta och svara på 63 olika kommentarer och frågor. 
Green har även två appar på App Store och han skapade den första av dem när han var 13. Slight Work, hans andra app, är en läxapp som använder pomodorometoden till att maximera arbetstiden med strukturerade pauser. Han och hans klasskamrater på gymnasiet använde den under sitt sista år, och det gjorde även vänner på college.
När Green tänker på framtiden hoppas han kunna använda sina problemlösningsfärdigheter till att bidra till förändringar på mycket större skala. 
”Social rättvisa och politik är områden som jag verkligen vill bidra inom”, säger Green. ”Att ge människor tillgång till de material de behöver för att informera sig om aktuella sociala frågor, veta hur de registrerar sig för att rösta eller känna till grundläggande medborgerliga rättigheter – sådana problem är verkligen viktiga för mig att lösa.”
Slight Work-appen på iPhone 11 Pro
Devin Greens app Slight Work hjälper elever att hantera sin tid med en särskild formel.
Apple är stolta över att stötta och få nästa generation utvecklare att blomstra via det årliga WWDC-programmet – och det är bara ett av de många sätten som WWDC20 uppmärksammar och firar kodare och innovatörer i alla åldrar och med alla bakgrunder. För första gången någonsin kommer det att finnas en särskild serie med utvalda pass som är perfekta för nya kodare och formgivare samt dagliga Swift Playgrounds-utmaningar som alla kan delta i och ha glädje av.
Dela artikeln

Bilder på vinnarna av Swift-studentutmaningen

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48