Hoppa till innehållet

Tim Cooks galna siffra: Apples appbutik genererar 5000 miljarder

Lagom till sin stora utvecklarkonferens levererar Apple siffror över hur mycket pengar som passerar App Store. 2019 var den siffran hisnande 519 miljarder dollar. ”I dessa tider kan App Store tillhandahålla möjligheter”, säger vd Tim Cook.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto: Patrick T. Fallon

Vid den här tiden på året strömmar apputvecklare vanligtvis till Silicon Valley för Apples stora utvecklarkonferens, WWDC. I år kommer hela kalaset dock att hållas digitalt.

Men Apple gör ändå sitt bästa för att förklara storheten med det egna ekosystemet av appar. 

Nu senast genom en rapport från Analysis Group som gått igenom hur mycket pengar som genereras genom appar i App Store.

Summan för 2019 landade på hisnande 519 miljarder dollar, eller knappt 5 000 miljarder kronor.

”I dessa svåra och turbulenta tider tillhandahåller App Store oändliga möjligheter för entreprenörskap, hälsa och välbefinnande, utbildning och jobbskapande, som hjälper människor att snabbt anpassa sig till en värld i förändring”, säger vd:n Tim Cook i ett uttalande om rapporten.

Läs mer: TIN Fonders grundare: Så klarade vi coronakrisen – pekar ut guldkornen i portföljen

Ungefär 4 000 miljarder av totalsumman kommer från branscher som säljer fysiska varor, enligt rapporten. Merparten från försäljningen sker genom mobilhandelsappar. Bland exemplen som nämns finns svenska Ikeas och H&M:s respektive appar.

Reseappar av typen Sas och Norwegian stod för 550 miljarder kronor och apptaxi- och transportbolag som Uber och Voi stod för nära 400 miljarder kronor.

Digitala tjänster, kategorin där Spotify och andra streamingbolag klumpas ihop, stod för 600 miljarder kronor. Spel tog dock merparten av kakan, enligt rapporten.

App Store lanserades 2008 och innehåller i dag omkring två miljoner appar.

Bolaget skriver i anslutning till rapporten att mer än 85 procent av de 5000 miljarder kronorna gått till utvecklarna och företagen. Själva tar Apple bara en provision på ”fakturor knutna till digitala tjänster och medier”.

Det är ändå ingen dålig deal för jätten. Omkring 15 procent skulle innebära att Apple drog in 750 miljarder på bara App store 2019.

Läs mer: Apples nya mål: En Oscar – och så dyrt kan det bli

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera