Vid den här tiden på året strömmar apputvecklare vanligtvis till Silicon Valley för Apples stora utvecklarkonferens, WWDC. I år kommer hela kalaset dock att hållas digitalt.
Men Apple gör ändå sitt bästa för att förklara storheten med det egna ekosystemet av appar.
Nu senast genom en rapport från Analysis Group som gått igenom hur mycket pengar som genereras genom appar i App Store.
Summan för 2019 landade på hisnande 519 miljarder dollar, eller knappt 5 000 miljarder kronor.
”I dessa svåra och turbulenta tider tillhandahåller App Store oändliga möjligheter för entreprenörskap, hälsa och välbefinnande, utbildning och jobbskapande, som hjälper människor att snabbt anpassa sig till en värld i förändring”, säger vd:n Tim Cook i ett uttalande om rapporten.
Läs mer: TIN Fonders grundare: Så klarade vi coronakrisen – pekar ut guldkornen i portföljen
Ungefär 4 000 miljarder av totalsumman kommer från branscher som säljer fysiska varor, enligt rapporten. Merparten från försäljningen sker genom mobilhandelsappar. Bland exemplen som nämns finns svenska Ikeas och H&M:s respektive appar.
Reseappar av typen Sas och Norwegian stod för 550 miljarder kronor och apptaxi- och transportbolag som Uber och Voi stod för nära 400 miljarder kronor.
Digitala tjänster, kategorin där Spotify och andra streamingbolag klumpas ihop, stod för 600 miljarder kronor. Spel tog dock merparten av kakan, enligt rapporten.
App Store lanserades 2008 och innehåller i dag omkring två miljoner appar.
Bolaget skriver i anslutning till rapporten att mer än 85 procent av de 5000 miljarder kronorna gått till utvecklarna och företagen. Själva tar Apple bara en provision på ”fakturor knutna till digitala tjänster och medier”.
Det är ändå ingen dålig deal för jätten. Omkring 15 procent skulle innebära att Apple drog in 750 miljarder på bara App store 2019.