Hoppa till innehållet

Svensken stämmer Apple – med Pablo Escobars bror

Olof Gustafsson och Pablo Escobars bror, Roberto, kräver Apple på 2,6 miljarder dollar i en stämningsansökan. Samtidigt påstår de sig sälja Iphone 11 Pro i 24 karat guld i sin egen webbutik.

Olof Gustafsson är vd för Escobar Inc som förvaltar knarkbaronen Pablo Escobars namn och varumärke.
Olof Gustafsson är vd för Escobar Inc som förvaltar knarkbaronen Pablo Escobars namn och varumärke.

Knarkbaronen Pablo Escobar må vara död, men hans namn lever vidare genom brodern, Roberto Escobar, och hans svenske kompanjon, Olof Gustafsson.

Tillsammans driver de Escobar Inc, som sedan en kort tid tillbaka marknadsför en egen version av Apples senaste Iphone, täckt i ett guldskal.

För den som hängt med i turerna kring Escobars telefoner kan det kanske låta som ett steg i rätt riktning. Detta eftersom bolaget nu erkänner att det är en Iphone. Förra gången bolaget marknadsförde en telefon var det under det egna namnet ”Escobar Fold 2”, som dock visade sig vara en Samsung Galaxy Fold med klistermärken.

För sina följare på Youtube kunde Marques Brownlee avslöja att Escobars telefon i själv verket var en Samsung. Han fick ett exemplar i egenskap av teknikrecensent. Det är oklart om någon som faktiskt betalat fått telefonen.
För sina följare på Youtube kunde Marques Brownlee avslöja att Escobars telefon i själv verket var en Samsung. Han fick ett exemplar i egenskap av teknikrecensent. Det är oklart om någon som faktiskt betalat fått telefonen.

Klarna, som under en kort period var Escobar Incs betaltjänst, stoppade försäljningen av företagets första telefon, ”Escobar Fold 1”, efter bara några dagar i slutet av 2019 eftersom det inte gick att bekräfta att några telefoner skickades ut.

Sedan dess har uppdagats att väldigt få betalande kunder – om några – faktiskt fått en Escobar Fold 1 eller 2.

Läs mer: Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Escobar Fold 2 verkar nu ha utgått ur sortimentet och den guldfärgade Iphone 11 Pro tagit dess plats. Enligt bolaget har de köpt trasiga Iphones som de sedan lagat och klätt in i guldhöljet. 

Inte heller nu går det att veta om några telefoner kommer att skickas ut till personer som beställer den.

”Det här är mitt sätt att slåss mot Apple”, säger Roberto Escobar i ett uttalande som Engadget tagit del av.

”Jag säljer deras telefoner till ett lägre pris, dessutom är mina guldpläterade och trevliga tjejer visar upp dem”, säger han och syftar på den egna Youtube-kanalen där bikinimodeller används i marknadsföringen – precis som i de tidigare fallen med Escobar Fold.

Läs mer: Svenskens Pablo Escobar-telefon – en bluff

Olof Gustafsson gör också ett uttalande om målet med försäljningen av telefonerna.

”Vårt mål är att upprätthålla Mr. Escobars dröm om att bli överskottslagerkung och det här är ett steg i den riktningen.”

Samtidigt som bolaget alltså erbjuder Apples telefoner till reapris driver de också en stämning mot techjätten. 

Enligt Forbes ska Roberto Escobar har skickat in en ansökan till domstol i San Francisco där han hävdar att hans privata, hemliga adress har avslöjats genom en sårbarhet i Apples videochatt-mjukvara, Facetime.

Ett problem, enligt honom, eftersom han lever under hot.

Enligt stämningen ska en Apple-representant ha lovat Roberto Escobar att telefonen, en Iphone X, inte skulle vara ”känslig för kända eller okända sårbarheter”.

Escobar ber rätten om nära 24 miljarder kronor och konstaterar att bara det känslomässiga lidandet uppgår till knappa 20 miljarder.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera