Hoppa till innehållet

Efter Spotifys storsatsningar – Apple letar chef för satsning på eget poddinnehåll

Teknikjätten Apple gör som rivalen Spotify och ökar sina satsningar på podcasts. Nu söker man en chef som ska leda initiativet. 

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto: Patrick T. Fallon

Enligt uppgifter till Bloomberg News har Apple börjat köpa in två typer av poddar. Dels handlar det om ljudbaserade spinoffs på filmer och serier på Apple TV+ och dels originalprogram som potentiellt kan ta steget från podd till framtida videoinnehåll.

Företaget sägs nu söka efter en person som ska ansvara för originalinnehåll inom poddar och rapportera till Ben Cave som är chef för podcasts inom Apple. Tanken är att satsningen på egna podcasts kan användas för att marknadsföra även videostreamingtjänsten Apple TV+.

Uppgifterna kommer efter att Spotify förvärvat rättigheterna till Joe Rogans populära podd. Den nyheten gick ut i tisdags och bidrog till att Spotifys aktie steg med 8,4 procent vid börsdagens slut.

Läs mer: Daniel Ek: ”Långt kvar innan Apples plattform är öppen och rättvis”

Det senaste året har Spotify utökat sitt poddutbud genom uppköp av poddcast-bolagen Anchor och Gamlet Media i fjol och The Ringer i år. Enligt källor till Wall Street Journal är licenssamarbetet med Joe Rogen värt över 100 miljoner dollar, cirka 1 miljard kronor. Vilket i så fall är ett av de största avtalen inom poddcast-världen.

Läs mer: Spotify betalar miljard för att värva känd komikers podd

I en intervju med Di Digital i april sa Spotifys vd Daniel Ek att exklusivitet var del av en långsiktig plan för tjänsten.

”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen”, sa Daniel Ek då.

Läs mer: Spotify satsar på ljudbaserat dramainnehåll 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera