öppnas i ett nytt fönster
PRESSMEDDELANDEN 30 april 2020

Apple redovisar andra kvartalets resultat

De sammanlagda intäkterna ökade, nytt intäktsrekord från tjänster på 13,3 miljarder US-dollar

Cupertino, Kalifornien – 30 april 2020 – Apple rapporterade idag sitt ekonomiska resultat för andra kvartalet under företagets räkenskapsår 2020 som avslutades den 28 mars 2020. Företaget presenterade kvartalsintäkter på 58,3 miljarder US-dollar, en ökning på en procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och en kvartalsvinst per utspädd aktie på 2,55 US-dollar, vilket var en ökning på fyra procent. Försäljning utanför USA utgjorde 62 procent av kvartalets intäkter.
”Vi är stolta över att kunna meddela att Apple trots de enorma globala effekterna av covid-19 visade tillväxt under det gångna kvartalet, mycket tack vare det bästa resultatet någonsin för tjänster och ett nytt kvartalsrekord för kroppsburen teknik”, säger Apples CEO Tim Cook. ”Under de svåra rådande omständigheterna förlitar sig våra användare mer än någonsin på Apples produkter för att kommunicera, skaffa information och vara kreativa och produktiva. Vi känner motivation och inspiration att kontinuerligt tillgodose dessa behov på nyskapande sätt, samt att hela tiden ge tillbaka i form av stöd till de globala insatserna, från de tiotals miljoner ansiktsskydd som vi har skickat till vårdpersonal runtom i världen till de miljoner som vi har skänkt till Global Citizen, America’s Food Fund och andra organisationer.”
”Vi är stolta över Apple-teamen runtom i världen och över våra stabila affärsresultat och vår ekonomiska utveckling under en besvärlig period”, säger Luca Maestri, CFO på Apple. ”Antalet Apple-enheter i bruk nådde nya rekordnoteringar i alla geografiska segment och i alla viktiga produktkategorier. Vi genererade ett operativt kassaflöde på 13,3 miljarder USD under kvartalet, vilket var en ökning på 2,2 miljarder jämfört med förra året. Vi ser ljust på framtiden och gör fortsatt betydande investeringar inom alla våra verksamhetsområden för att göra kundernas liv bättre och understödja vår långsiktiga planering, däribland vårt femåriga åtagande att bidra med 350 miljarder USD till USA:s ekonomi.”
Apples styrelse har föreslagit en kontantutdelning på 0,82 USD per aktie i företagets aktiekapital, vilket innebär en ökning på 6 procent. Utdelningen utbetalas den 14 maj 2020 till de aktieägare som är registrerade efter stängning den 11 maj 2020. Styrelsen har även godkänt en ökning av det befintliga aktieåterköpsprogrammet med 50 miljarder USD. 
Apple håller ett konferenssamtal för att diskutera sitt ekonomiska resultat för det andra kvartalet 2020. Direktsändningen på webben startar kl. 23.00 svensk tid den 30 april 2020 på www.apple.com/investor/earnings-call/. Webbsändningen kan därefter ses i repris under cirka två veckors tid.
Apple lägger emellanåt upp information till investerare på sin företagswebbplats, apple.com, och på sin webbplats för investerarrelationer, investor.apple.com. Detta omfattar pressmeddelanden och annan information om ekonomiska resultat, redovisningar hos SEC samt information om bolagsstyrning och bolagsstämma.
Det här pressmeddelandet innehåller framåtblickande uttalanden (forward-looking statements) enligt definitionen i den amerikanska lagen Private Securities Litigation Reform Act från 1995. Dessa framåtblickande uttalanden inbegriper, men är inte begränsade till, företagets förväntningar på effekterna av covid 19-pandemin, beräkningar av intäkter, bruttomarginal, rörelsekostnader, övriga intäkter/(utgifter) och skattesatser samt planerad kapitalavkastning. Dessa uttalanden är förenade med risker och osäkerhetsmoment. De faktiska resultaten kan därför komma att avvika väsentligt från sådana framtida resultat som nämns eller antyds i de framåtblickande uttalandena. Risker och osäkerhetsmoment omfattar, utan att begränsas till: covid 19-pandemins effekter på företagets verksamhet, verksamhetsresultat, ekonomiska situation och aktiekurs; effekter av globala och regionala ekonomiska förhållanden som påverkar företagets verksamhet, inklusive påverkan på privatkunders och företags köpbeslut; företagets förmåga att konkurrera på starkt konkurrensutsatta marknader som kännetecknas av snabba tekniska förändringar; företagets förmåga att hantera täta lanseringar och övergångar av produkter och tjänster, inklusive snabb lansering på marknaden och stimulans av kunders efterfrågan på nya produkter, tjänster och tekniska innovationer; effekten som förändringar i mixen av produkter och tjänster samt i mixen vad gäller geografi, valuta eller kanaler, ökade komponentkostnader, kostnadsökningar för införskaffande och leverans av företagets tjänsteinnehåll, konkurrens vad gäller pris eller införande av nya produkter eller tjänster, inklusive nya produkter eller tjänster med högre kostnadsstrukturer, kan ha på företagets bruttomarginal; företagets beroende av resultat från distributörer av företagets produkter, inklusive nätoperatörer och andra återförsäljare; risken för nedskrivning av värdet på varulager och andra tillgångar samt risken för annullerade åtaganden om köp; fortsatt tillgång på godtagbara villkor, eller överhuvudtaget, för vissa komponenter, tjänster och ny teknik som är avgörande för företagets verksamhet, inklusive komponenter och teknik som kanske endast är tillgängliga från en enda eller ett begränsat antal källor; företagets beroende av tillverknings- och logistiktjänster som tillhandahålls av andra tillverkare, av vilka många finns utanför USA, vilket kan påverka de tillverkade produkternas eller tillhandahållna tjänsternas kvalitet, kvantitet eller kostnad; effekten av problem med utformning av produkter och tjänster samt tillverkningsdefekter på företagets ekonomiska resultat och rykte; företagets beroende av andra tillverkares immateriella rättigheter och digitala innehåll, som kanske inte är tillgängligt för företaget på ekonomiskt rimliga villkor eller överhuvudtaget; företagets beroende av stöd från andra mjukvaruutvecklare att utveckla och underhålla mjukvara och tjänster för företagets produkter; effekten av rättsliga åtgärder med negativt utfall, såsom eventuella domslut om att företaget har gjort intrång på andras immateriella rättigheter; effekten av komplexa och föränderliga lagar och bestämmelser i andra länder, som riskerar att utsätta företaget för skadeståndskrav, ökade kostnader och andra negativa effekter; företagets förmåga att hantera risker i samband med dess internationella aktiviteter, inklusive efterlevnad av lagar och bestämmelser som påverkar företagets internationella verksamheter; företagets förmåga att hantera risker kopplade till företagets butiker; företagets förmåga att hantera risker i samband med företagets investeringar i nya affärsstrategier och förvärv; påverkan på företagets verksamhet och rykte från it-systemfel, nätverksstörningar eller nätverksförluster eller obehörig åtkomst till alternativt yppande av konfidentiell information; företagets förmåga att följa lagar och bestämmelser om dataskydd; fortsatt tjänsteutövning av och tillgång till viktiga chefer och anställda; politiska händelser, internationella handelstvister, krig, terrorism, folkhälsofrågor, naturkatastrofer och andra verksamhetsavbrott som kan störa tillhandahållande eller leverans av eller efterfrågan på företagets produkter; ekonomiska risker, inklusive risker i samband med växelkursfluktuationer, kreditrisker och fluktuationer i marknadsvärdet på företagets investeringsportfölj samt ändrade skattesatser och exponering mot ytterligare skattskyldigheter. Mer information om dessa risker och andra faktorer som kan tänkas påverka företagets verksamhet och ekonomiska resultat finns i företagets redovisningar hos SEC, inklusive avsnitten ”Risk Factors” (Riskfaktorer) och ”Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations” (Ledningens diskussion och analys av ekonomiska villkor och driftsresultat) i företagets senast inlämnade periodiska sammanställningar på formulär 10-K och formulär 10-Q och påföljande inlämnade sammanställningar. Företaget åtar sig inte någon skyldighet att uppdatera framåtblickande uttalanden eller information, från respektive datum.

Presskontakt:

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48

    © 2020 Apple Inc. Alla rättigheter förbehålls. Apple och Apples logotyp är varumärken som tillhör Apple. Övriga företags- och produktnamn kan vara varumärken som tillhör respektive företag.