Hoppa till innehållet

Apple planerar att sälja Mac med egna chip

Apple planerar att börja sälja Mac-datorer med egna chip inuti med start nästa år. Det rapporterar Bloomberg News med hänvisning till källor.

Foto: Charlie Riedel, Charlie Riedel

Bolaget jobbar på tre chip för Mac, kända som ”systems-on-a-chip”, vilka är baserade på A14-chipet som förekommer i nästa Iphone. Komponenterna till chipen är baserade på 5-nanometer produktionstekniken. Det är chip i samma storlek som förekommer i Iphones och Ipads. 

Enligt källorna förbereder Apple att sälja minst en Mac med egna chipet inuti från och med nästa år. Men målet är att alltså att ta fram fler chip.

Taiwanesiska kontraktstillverkaren TSMC, som redan bygger chip för Iphone och Ipad, kommer att bli ansvariga för chiptillverkningen för Mac.

Apples satsningar på egna chip möjliggör bland annat en större kontroll över egna produkter och får dem att skilja sig åt från rivalers. Bolaget är idag beroende av Intel för dessa enheter.

( Finwire / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera